Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

I dialog med historien ...

Studerende tilknyttet danmarkshistorien.dk har skabt dialogerne til sitets nye historieformidlende computerspil Magtens Segl.

Dialogdesigner Troels Overgaard kunne den 26. maj endelig vise adventurespillet Magtens Segl frem for offentligheden. Foto: Derrick Butler

Torsdag den 26. maj strømmede et par hundrede mennesker nysgerrigt til og fyldte sammen med akustiske middelaldertoner og tærter bagt efter 1400-tals-opskrift Studenterhusets nye café på Nordre Ringgade. Grunden var Magtens Segl: noget så særpræget som et middelalder-adventurespil bygget på forskning. Bagmændene kunne endelig vise spillet frem efter halvandet års unikt samarbejde mellem forskere, professionelle spiludviklere og studerende på danmarkshistorien.dk, Aarhus Universitets digitale historieportal. En af spillets designere er bachelor i his-torie Troels Overgaard, der har givet spillets middelalderpersonager stemmer.

Koncentreret historie

– Vi har prøvet at lave nogle karakterer, der forklarer forskellige ting om samfundet. Hvis du udforsker spil-universet og snakker med alle de her mennesker, så får du også en bred viden. Det handler om at mætte fortællingen med historie, forklarer Troels Overgaard, der sammen med to andre studerende har udviklet samtlige dialoger i spillet.
I Magtens Segl styrer du som spiller hovedpersonen Bea igennem Aarhus og omegn anno 1458. På sin episke færd løber hun ind i alt fra tiggere og gøglere til biskopper og adelsmænd. På klassisk adventurespilmanér skal hun udfritte dem om stort og småt for at løse en række opgaver.
Selvom spillet har en karikeret streg, så ligger der en grundig historisk research bag hele dets set-up. Det gælder også dialogen:
– Gud ønsker ikke, at alle skal være lige, for hvis alle var lige, så behøvede den ene ikke den anden, og så ville der være mindre kærlighed mellem mennesker.
Sådan lader Troels Overgaard en adelsmand filosofere undervejs i spillet. Og det er ikke grebet ud af den blå luft. Passagen bygger på en historisk kilde fra perioden, og spillet illustrerer dermed, hvor langt middelalderens tankegang er fra nutidens krav om ligestilling. Det har dog været en udfordring at koge historiens kompleksitet ned til en enkelt ordveksling.
– Man har tre linjer til at formidle noget, man kan skrive en bog om, fortæller han.

Computerspil skal åbne historien

For Troels Over-gaard var det vigtigt at konkretisere al den viden, han har suget til sig på historiestudiet, og få
det ud over rampen.
Og det er netop der, at et medie som computerspillet kommer ind i billedet.
– Vi spurgte os selv, hvor vi havde vores egen passion for historie. Den kom med Civilization (computerspil, red.), Indiana Jones og andre populærmedier, som bruger historie, forklarer han. Troels Overgaard håber, at dialogerne i spillet kan være med til at pirre spillere til at læse mere på danmarkshistorien.dk.
– Det ypperste formål er at åbne historien op for folk, siger han.