Landmænd får hjælp af nyt AU-måleudstyr

Takket være AU-forskning har landmænd nu mulighed for at forhindre, at deres lagre af korn, ensilage eller foder rådner. Hemmeligheden er små bolde, der måler temperaturen inde i bunken – og kommunikerer med landmanden.

Sensorenhederne lægges i ensilagestakken og følger ensilagen gennem diverse maskiner lige til foderbordet, hvor de opsamles foran køerne. Foto: Webstech

Sædvanligvis ved landmanden ikke, hvad der foregår nede i hans store bunker af ensilage, korn eller foder. Om der for eksempel er en forrådnelse i gang. Hvor landmanden tidligere har krydset fingre for, at det ikke skete, har han nu mulighed for at opdage en eventuel forrådnelsesproces i tide. Ole Green, forskningskoordinator ved Aarhus Universitet og direktør i WEBSTECH, har udviklet en ny, trådløs sensorteknologi, der kan overvåge temperaturen – og dermed en begyndende forrådnelsesproces – i de store bunker biomasse. Sensorteknologien befinder sig inden i små, farvede bolde, som landmanden placerer inden i bunken.
– De små bolde indeholder avanceret sensorteknologi, der ikke alene kan måle temperaturen nede i bunken, men som også kan kommunikere med hinanden. Måleudstyret i boldene er koblet op på en server, så der kontinuerligt er online-overvågning af bunken. Stiger temperaturen pludselig et sted i bunken, får landmanden en alarm i form af en sms, forklarer Ole Green.
Landmanden bliver på den måde varslet i god tid, før han får reelle tab. Alene i Danmark medfører fejl i ensilering af græs og majs samt fejltørring af korn og frø et årligt tab på cirka 350 millioner kroner. For en enkelt landmand kan det løbe op i 250.000-750.000 kroner.

Forskning til forbrugerne

Ole Green fik idéen til den nye sensorteknologi i 2006, mens han var forsker på Aarhus Universitet. Han kontaktede Technology Transfer Office (TTO), der lavede en patentansøgning. Da patentet var i hus, meldte de første investorer sig på banen, blandt andre Østjysk Innovation. I 2009 startede Ole Green spin-off-virksomheden WEBSTECH, der i dag videreudvikler, producerer og markedsfører den patenterede trådløse sensorteknologi til biomasse. Han kunne ikke forestille sig at være blevet ved skrivebordet med sin forskning.
– Det er en væsentlig motivation for mig at se min forskning arbejde ude i virkeligheden og se nogle forbrugere få glæde af den. Jeg vil gerne være med til at bære forskningen ud i samfundet.

Ole Green deltager i PengeMagasinets VæxtfaktoR-konkurrence på DR1. Se mere på dr.dk ved at søge på ”Ole Green”.