Ludomaniklinik satser på forebyggelse blandt unge

Indsatsen for at forebygge ludomani hos unge mennesker har indtil videre været meget svag, men det vil Forskningsklikken for Ludomani (FKL) være med til at lave om på.

Jakob Linnet står i spidsen for Forskningsklinikken for Ludomani. Foto: Lars Kruse

Gennem årene har mange forskere haft ludomani under luppen, og mange ludomaner har været igennem diverse behandlingstilbud. Forebyggelsesområdet har derimod ligget brak indtil nu. Det fortæller Jakob Linnet, der er psykolog og leder af den netop indviede Forskningsklinikken for Ludomani (FKL).

– Det er faktisk først i år, at man er begyndt at satse på forebyggelse af ludomani, tidligere var pengene enten dedikeret til forskning eller behandling. Jeg ser det som en meget positiv udvikling, at politikerne har fået øjnene op for, at den forebyggende indsats skal prioriteres, siger Jakob Linnet.

FKL sætter ind i folkeskolen

Ifølge Jakob Linnet starter mange ludomaners spilleproblemer allerede i barndommen, faktisk helt ned i 9-års alderen. Derfor har FKL valgt at målrette de forebyggende tiltag særligt mod folkeskoleelever. I første omgang bliver det aarhusianske børn, der bliver sigtet på, men i fremtiden vil FKL gerne i gang med et landsdækkende initiativ.

Konkret foregår forebyggelsen ved, at FKL underviser folkeskolens 6.-9. klasser om spil og de problemer, der kan være forbundet med dem. For eksempel forklarer FKL’s medarbejdere eleverne forskellen mellem chancespil og færdighedsspil.

– Ikke alle børn ved, at man ikke kan træne sig til at blive en bedre spilleautomatspiller. Fodbold kan man blive bedre til gennem træning, men man kan ikke blive bedre til at spille på en spilleautomat. Sandsynlighedsregning skal de også lære for at kunne forstå spillene. Hvis jeg slår plat syv gange i træk, så tror de fleste børn, at chancen for, at det bliver krone næste gang, er større, fortæller Jakob Linnet.

Forebyggelse hjælper unge til uddannelse

I arbejdet med at forebygge ludomani blandt unge samarbejder FKL med Aarhus Kommune om at finde ud af, om de unge, der har problemer med spil, også er dem med det største fravær og den dårligste trivsel.

Op mod hver femte unge kommer ikke videre i uddannelsessystemet end folkeskolen. Jakob Linnet håber, at FKL kan være med til at gøre en forskel for unge og deres videre færd på diverse skolebænke.

– Vi ved, at ludomani er en risikofaktor, så det kunne være interessant, hvis vi kunne finde en sammenhæng mellem ludomani og generelle vanskeligheder i skolesystemet. På den måde kan vi måske være med til at hjælpe de unge igennem uddannelsessystemet, hvis vi får løst deres problem med spil, siger Jakob Linnet.