Mærk arbejdsglæden på landet

Velkommen til en plet på Djursland, hvor universitetsstuderende kan (gen)opdage glæden ved at få vabler, beskidte hænder og se ting gro. Foreningen Foretagsomheden vil lære bogorme at elske landet. Og fyraftensøl.

Det er så enkelt. Du stiller dig bare ud ved Banegårdspladsen. Så stiger du på bus nr. 120 mod Kolind og fortæller chaufføren, at du skal ud til Foretagsomheden. ”Nåå, til arbejdsfest i Skarresø?” udbryder han. Du nikker overrasket, giver ham de 40 kroner til billetten, og inden der er gået en time, sætter han dig af ved et landsted i udkanten af en skov på Djursland. Her står tre frostbidte, men friske fyre fra foreningen Foretagsomheden på den syddjurske jordlod og er i gang med at hamre, banke og save denne onsdags timer på læsesalen ud af kroppen.
– Vi er gerne ti stykker, når vi holder arbejdsfester hver anden og tredje weekend i måneden. Og endnu flere, når det gode vejr banker på igen. Jeg synes dog, dårligt vejr og kulde inde i byen er en rigtig god grund til netop at tage herud, siger den ene af de tre, Villads Claes, der ved siden af sine lingvistikstudier var en af hovedkræfterne bag Foretagsomhedens stiftelse tilbage i 2008.

EU-støtte og idérigdom

For udefrakommende ligner Foretagsomhedens jordlod et syndigt rod. Men ser man efter, åbenbarer snelandskabet en hel verden af finurlige projekter. Der er mistbænke gødet af fiskelort, højbede, et shelter af sammenbundne rafter, en gammel campingvogn med påskriften ”Hygge!” og en knaldrød tremmeseng fyldt med – græs?
– Nej, det er skam timian. En meget hårdfør plante, som tilmed er utroligt velduftende og blød at ligge på. Den perfekte seng, simpelthen. Også om vinteren. Prøv selv at dufte engang, siger lingvistikstuderende Peter Aagaard Sørensen, mens han stikker hånden ned under sengens snedække og trækker et bundt stærkt aromatiske timianplanter op.
Ideerne er mange, og de fleste af dem er fundet på uden forhåndskendskab til noget håndværk. Hans Riisgaard studerer jordbrugsvidenskab, men saver lige nu rutinemæssigt planker ud til mistbænke.
– Vi laver ofte ting, vi i starten ikke ved ret meget om. Vi lærer det meste hen ad vejen, siger han og saver videre.
Foretagsomheden har lånt og fået meget af sit land og sine redskaber. Alligevel er det dog ikke helt gratis at drive foreningen.
– Derfor har vi valgfrit betalende medlemmer. Vi har samtidig søgt en masse fonde, og det har netop givet pote i form af 60.000 kroner fra EU-programmet ”Aktive Unge”, siger Villads Claes.

Den indre arbejdsglæde

Inde i foreningens hyggestue fortæller Hans Riisgaard, at det er ligegyldigt, hvilket studium man kommer fra, når alle har den samme farve kedeldragt på.
– Og man behøver ikke være hippie eller bonderøv for at være med. Alle har en indre glæde ved at arbejde og opdager hurtigt, at de rent faktisk kan bidrage med noget helt konkret, fortæller han,
Universitetsstuderende behøver derfor ikke være skræmte over at tage værktøjet i egen hånd. Heller ikke selvom de aldrig har prøvet det før.
– Her kommer alt fra arkitekt- og jurastuderende til kokke, tømrere og fysioterapeuter. Alle opdager hurtigt, at de hver især kan lære noget af hinanden. Og det er glæden ved det, vi forsøger at formidle videre i Foretagsomheden, siger Villads Claes.