”Man skal være god til at styre sin kalender”

Aarhus Universitet har gennem tiden uddannet adskillige dygtige sportsfolk – for eksempel de danske OL-guldvindere i sejlsport Mikkel Kirketerp og Jonas Warrer. For tiden er der flere end 140 elitesportsudøvere, som opfylder kriterierne for AU Elitesport og studerer sideløbende med den sportslige karriere. Elitesportsudøverne repræsenterer 30 forskellige sportsgrene på Aarhus Universitet. UNIvers har talt med Jens Bundgaard, daglig leder af AU Elitesport.

Hvad kan AU Elitesport hjælpe med?

AU Elitesport hjælper elitesportsudøvere med at indlede og gennemføre en uddannelse uden at gå på kompromis med deres sportslige ambitioner. Det gør vi blandt andet ved at rådgive om studievalg og hjælpe med studieplanlægning. Selvom konflikter mellem studier og elitesport ofte kan undgås med planlægning og oplysning, så kan det sportslige pres i kortere eller længere perioder være af en karakter, som kræver studieadministrativ fleksibilitet. Også det kan vi hjælpe med.

Hvad kan konkret hjælpe elitesportsudøveren i hverdagen?

Elitesportsudøveren har for eksempel mulighed for at få tilknyttet en studieassistent – en anden studerende fra studiet, som kan dele noter, optage forelæsninger og holde sportsudøveren ajour om, hvad der sker på studiet. Studieassistenten er et ”anker”, også socialt, på uddannelsen.

Hvad er det vigtigste, man skal vide, hvis man som elitesportsudøver vil tage en universitetsuddannelse?

For det første skal man vide, at det kan lade sig gøre. Vi har efterhånden mange eksempler på, at elitesportsudøvere kan nå helt til tops, mens de studerer, og samtidig gennemføre uddannelsen på fornuftig tid. Men man skal være god til at styre sin kalender. Det kræver en del koordination.