Nem adgang til jobs

Nyt studiejob, praktikplads eller måske et job i udlandet? AU har fået en ny job- og projektbank, som er fælles for hele universitetet.

Foto: Lars Kruse

Måske har du misset din drømme-praktikstilling eller det super relevante studiejob, fordi stillingsopslaget ikke blev slået op på netop dit instituts interne opslagstavle. Forhåbentlig er den slags nu fortid. Det er i hvert fald sigtet med den nye jobbase, som er fælles for hele Aarhus Universitet.
– Nogle har måske tidligere brugt projektzone.dk til at søge efter studiejob, men den side er lukket ned. ASB og ingeniørhøjskolerne i Herning og Aarhus har tidligere haft deres egne jobbaser for deres egne studerende, og andre studier har slet ikke haft en decideret jobbank, siger Jette Hammer, som er leder af AU Career, der er en del af AU Viden.
De har fået opgaven med at finde en løsning, der kunne samle jobopslag, så de var tilgængelige for alle på universitetet. Og det mundede ud i AU job- og projektbank, der blev lanceret midt i januar.

Fælles indsats

– Job- og projektbanken kan kun blive en succes, hvis alle arbejder sammen om at gøre det til en succes, siger Jette Hammer og hentyder til det dilemma, som hjemmesiden nødvendigvis står i: For at de studerende skal gide tjekke hjemmesiden, skal der være mange potentielle jobmuligheder. Og for at virksomhederne skal være interesserede i at sende deres stillingsopslag til jobbanken, skal der være mange studerende, der bruger hjemmesiden.
– Det er lidt som med hønen og ægget. Alle parter skal være interesserede i jobbanken, for at den kan få den rette volumen og dermed holde de interesserede fast, siger Jette Hammer.
Idéen er, at når medarbejdere rundt omkring på AU får et stillingsopslag eller projektforslag ind, kan de henvise direkte til job- og projektbanken eller sende det til AU Career, som vil tage sig af det. På den måde får alle studerende adgang til alle relevante jobtilbud, og arbejdsgiverne når samtidig ud til en bred vifte af studerende.
– Det hele er ret nyt endnu, så vi mangler stadig erfaringer med netop denne løsning. Men vi regner med, at det for alvor går løs til februar, hvor de studerende får hovederne op fra eksamensbøgerne, siger Jette Hammer.

BONUSINFO

• Søg efter studiejob, praktik, projekter, job til nyuddannede, ph.d.-stillinger, frivilligt arbejde, job i udlandet
  • Målret din søgning: Du kan søge på specifikke fagområder, så du kan finde opslag så tæt på sin studieretning som muligt
  • Træt af telemarketing? AU job- og projektbank har en special feature, hvor du kan sortere job fra, som indeholder bestemte ”hadeord”