Ny studiejobkampagne råber kommunen op

De studerende på AU vil ifølge Studenterrådet rigtig gerne arbejde, men der er ingen jobs at få. I en ny kampagne opfordrer rådet Aarhus Kommune til at tage ansvar for problemet og oprette 1.000 nye studiejobs.

Det er en velkendt sag, at et studiejob hjælper både pengepungen og de fremtidige jobmuligheder på vej. Ifølge Studenterrådet er der alt for få af de eftertragtede sidebeskæftigelser i Aarhus, hvorfor mange studerende fra AU med mod på at arbejde går jobløse rundt.
– Jeg oplever, at langt de fleste studerende rigtig gerne vil ud og prøve deres faglighed af i praksis. Det er bare rigtig svært som AU-studerende på grund af de få studiejobs i Aarhus. Hvis vi får skabt flere studiejobs her i byen, kan det være med til at holde på studerende både under og efter deres uddannelse så de ikke for eksempel flytter til København, siger Jakob Lindell Ruggard, der er næstformand i Studenterrådet.
Ifølge Studenterrådet skyldes problemet en manglende politisk indsats fra kommunalt hold for at sikre studiejobs, og rådet har derfor iværksat en studiejobkampagne for at skabe opmærksomhed på problemet.
Hvorfor er det kommunens ansvar at skabe studiejobs for studerende?
– Fordi kommunen sidder med magten og midlerne til at lave om på situationen. Som det ser ud nu, gør kommunen slet ikke nok på det her område, siger næstformanden.

Kræver 1.000 nye studiejobs

Et af hovedpunkterne i Studenterrådets kampagne handler om, at kommunen skal skabe 1.000 nye studiejobs. Jakob Lindell Ruggard understreger, at man ikke er interesseret i almindelige kontorstillinger. I stedet ønsker Studenterrådet fagspecifikke jobs, hvor man som studerende kan bruge den viden, man har tilegnet sig på sit studie.
Hvordan skal kommunen lige pludselig opfinde en masse nye jobs, som egner sig til de studerendes forskellige fagligheder?
– Vi mener, at kommunen bør overveje at etablere projekter med en masse studiejobs i. For eksempel et kulturprojekt, hvor æstetikere og musikvidenskabsstuderende skulle udvikle spændende koncepter for Aarhus Kommune, når Aarhus bliver europæisk kulturhovedstad, siger Jakob Lindell Ruggard.

Jobbank i kommunalt regi

Studenterrådet mener også, at kommunen bør stå for at facilitere en jobbank, som formidler kontakten mellem virksomhederne og de jobsøgende studerende.
– Jeg er helt sikker på, at det vil skabe flere studiejobs, hvis der kommer en formel platfom, hvor de studerende og virksomhederne kan finde hinanden. På den måde undgår man også, at det hele kommer til at handle om netværk, siger Jakob Lindell Ruggard.
Er det holdbart, hvis det kun er kommunen, der begynder at ansætte studerende? Er det ikke også vigtigt at få nogle virksomheder med på idéen?
– Jo. Helt bestemt. Jeg er sikker på, at virksomhederne vil følge trop, hvis kommunen starter med at vise et godt eksempel. Under alle omstændigheder kommer det til at tage noget tid at få opbygget en god kultur omkring studiejobs her i byen. Man skal ikke tro, at det kan klares på 2-3 år.

Byrådsmedlem opfordrer til fælles kamp

Lotte Cederskjold er politisk ordfører for Socialdemokraterne i Aarhus Byråd og samtidig jurastuderende på Aarhus Universitet. Hun er enig i, at studiejobs er vigtige for Aarhus som studieby. Hun synes dog, at Studenterrådets kritik er unfair.
– Der bliver gjort en del og ofret betydelige ressourcer på at skabe studiejobs. Så at påstå, at problemet skyldes manglende politisk indsats, og at kommunen ikke gør noget på det område, er simpelthen ikke rigtigt.
Hun fortæller, at Aarhus Kommune har studerende ansat fra mange forskellige universitære studieretninger, og kommunen har også indtil for nylig drevet en decideret jobportal. Men i november besluttede byrådet, at pengene bliver bedre brugt ved generelt at støtte kontakten mellem studerende og erhvervslivet via Studenterhus Aarhus.
– Vi har ikke de samme forudsætninger som København i forhold til at skaffe studenterjobs, og derfor er det vigtigt, at vi alle kæmper med hinanden og ikke mod hinanden for at løse problemet. Derfor ville det også være fint at se på, om de studerende i højere grad kan bidrage til at bakke op om den indsats, der bliver gjort allerede, siger hun.