Nyt katalog sætter spot på forskningen
Et nyt videnkatalog skal hjælpe især industrien med at finde sundhedsvidenskabelige forskere. Et meget omfattende arbejde, fortæller en glad prodekan for videnudveksling på Health, som er meget tilfreds med resultatet.
Hvilke vigtige gennembrud er der sket på vores område? Hvad arbejder vi med lige nu? Hvilke metoder bruger vi? Hvordan kommer du i kontakt med vores forskergruppe?
Et nyt 232-siders engelsk videnkatalog for det sundhedsfaglige område skal give både industrien og ikke-fagpersoner et indblik i, hvor de mange forskere har deres kernekompetencer.
Kataloget blev præsenteret den 30. januar og er udarbejdet af Health, hvor prodekan for videnudveksling, professor J. Michael Hasenkam, fortæller, at kataloget har et andet udgangspunkt end tidligere oversigter.
– Jeg har ikke set eksempler på et sådant katalog fra andre universiteter. Vi er, så vidt jeg ved, de første, der har lavet så omfattende et arbejde for at formidle vores kompetencer til det omgivende samfund. Kataloget er lavet ved at lade forskningen være i fokus. Det betyder i praksis, at institutlederne og forskerne har udvalgt, hvad der er relevant inden for deres område. Derefter er indgangsvinklen et portræt af et helt forskningsfelt, for eksempel membranpumper, hvor vi samtidig skriver, hvem der har forstand på det på Health.
Udfordring at se udefra
I arbejdet med kataloget, som har stået på siden september 2011, har Health samarbejdet med det eksterne kommunikationsbureau Operate, og Michael Hasenkam, som blandt andet forsker i kunstige hjerteklapper, har også selv bidraget inden for sit eget forskningsområde. Og når han tager prodekan-hatten af og forskerhatten på, har det været en lidt speciel oplevelse at skulle definere sit forskningsområde, så også lægfolk og virksomheder kan forstå det.
– Der er altid meget små detaljer i ens forskningsområde, som man selv synes er meget væsentlige. Derfor er det godt, at vi har haft kommunikationskompetencer inde over, som kunne fortælle, at lige den detalje måske ikke er så interessant for eksterne. Men jeg ved fra mig selv og mine kolleger, at det har været en udfordring at skulle se sin egen forskning udefra. Generelt er idéen dog blevet rigtig godt modtaget, siger han.
Skal testes af virkeligheden
Prodekanen for videnudveksling håber, at kataloget fra Health kan være en inspiration for resten af universitetet, og fortæller samtidig, at det er planen, at der skal laves en mere udvidet elektronisk beskrivelse af forskernes kompetencer på AU’s hjemmeside. Indtil videre findes kataloget kun på papir og som en PDF på Healths hjemmeside.
– Den første milepæl for etablering af et udstillingsvindue for AU’s forskningskompetencer er nu sat, og jeg er meget glad for resultatet. Vi har gjort en stor indsats for at synliggøre og beskrive vores kompetencer. Men den virkelige prøve kommer jo først nu, hvor kataloget bliver sendt ud i det virkelige liv, siger han.