Økonomerne sejrede igen i Kapsejladsen

En solrig dag i Universitetsparken endte med en kapsejladssejr til Økonomisk Forening, der hjemtog Det Gyldne Bækken for andet år i træk.

Op mod 25.000 mennesker fulgte slaget på Universitetssøen. Tilskuerrekorden blev dermed slået endnu en gang.
– Det har været en stor fest at kommentere det her. Jeg får det vildeste kick af det. Jeg havde set klip af det på YouTube og læst lidt om det, men det overskrider mine vildeste forventninger at stå her. Også fordi det er sådan et vejr, og folk er i så god stemning. Det er en helt unik begivenhed det her. Det er Roskilde Festival møder Monty Python, sagde den ene af de to kommentatorer, Dennis Ritter, mens medkommentatoren Jørgen Leth skrev autografer til fans.
Umbilicus havde bygget deres intro op omkring Star Wars-universet. Her portrætteres den klassiske kamp mellem Luke Skywalker og Darth Vader, dog ikke i et rumskib som i filmen.
– Vores søn har stået for planlægningen af alt det her. Han har været ret forvirret. Jeg har hjulpet ham hele dagen i går. Først var jeg i Djurs Sommerland for at hente en cykelbåd, og så fik vi sat nogle toiletvogne op. Så det hele kørte meget fint. Man skal støtte sine børn, siger Leif Møller, som er far til Christian Emil Møller, der sammen med Andreas Bugge Tinggaard arrangerede Kapsejladsen.

Tilskuere og sol var der masser af, da der var Kapsejlads i Universitetsparken. De fleste publikummer havde allerede indfundet sig på græsplænen fra morgenstunden af, og nogle havde endda valgt at sove i Universitetsparken for at sikre sig de allerbedste pladser.
Lydkulissen stod først Studenterradioen og dernæst Dennis Ritter og Jørgen Leth for. De to cykelkommentatorer indtog deres vanlige roller som henholdsvis analytikeren og den sanselige poet.
Dagens helt store vindere blev Økonomisk Forening, der efter en tæt finale vandt konkurrencen foran ingeniørerne, der længe lå forrest. En konkurrence kaster selvsagt også tabere af sig. I år blev det specielt værterne fra Umbilicus, som fik bækkenets bagside at føle. De ambitiøse medicinere havde håbet at genvinde Kapsejladsen, men måtte allerede se sig slået ud i det indledende heat.

Fotos: Lars Kruse og Anders Trærup

Se billeder og video på au.dk/kapsejlads