Personlig kontakt mellem VIP'er og TAP'er er guld værd
Det er ikke kun TAP’erne, der er berørt af den nye administrative struktur. Også VIP’erne begynder at mærke, at det administrative personale flytter rundt. Lektor frygter, at den personlige kontakt går tabt.
-Vi har hidtil haft en kyndig it-medarbejder her i huset, som stod for både programmeringsopgaver og indkøb. Nu ved jeg ikke længere, hvor jeg skal henvende mig, hvis der for eksempel skal indkøbes en ny printer. Vi får det sikkert at vide på et tidspunkt, vi får sikkert et telefonnummer, vi kan ringe til, men det er stadig frustrerende. Lige nu bruger jeg en del tid på praktiske og administrative problemer, som TAP’ere er både bedre og hurtigere til at klare, siger Peter Holm-Nielsen, lektor på Institut for Biomedicin og tillidsrepræsentant for lægerne på Health.
VIP’erne kan mærke, at de administrative medarbejdere på institutterne så småt er begyndt at flytte ud i de administrative centre, og de er spændt på, hvad der vil ske, når de lokale blæksprutter bliver til specialiserede medarbejdere i et administrativt center. Peter Holm-Nielsen understreger, at det stadig er for tidligt at sige noget om det endelige resultat af omstruktureringerne, men han frygter, det bliver mere besværligt end før.
- Det er problematisk, at nærheden går fløjten. Når man kender en person og sidder tæt på vedkommende, så er der nogle ting, man ikke behøver forklare, fordi man intuitivt ved, hvad den anden mener. Jeg kan godt frygte, at det kræver mere forklaring frem og tilbage, når flere ting skal klares over telefonen med medarbejdere i et administrativt center, siger han.
Kaos omkring studiestart
En anden helt central bekymring for mange VIP’er drejer sig om kontakten til de studerende. På Institut for Biomedicin sidder der undervisningskyndige TAP’er, og Peter Holm-Nielsen ved endnu ikke, om de flytter ud i et center, eller om de bliver siddende. Han håber det sidste.
- Det er helt centralt, at der ude på institutterne sidder undervisningskyndige administrative medarbejdere. Ellers kan jeg frygte, at det ender ret kaotisk, især i første studieår eller omkring studiestart, hvor de studerende har masser af spørgsmål. Hvis der ikke er medarbejdere, de kan spørge, hvor går de så hen? De tager det nærmeste kontor, og det er her, siger Peter Holm-Nielsen og kigger rundt på sit kontor, der ligger lige ud til de studerendes fællesarealer.
Det vigtigste er dog tilrettelæggelsen af undervisningen.
Det kræver en hel del at administrere undervisning af de 500 studerende, instituttet har, og der skal ikke ret meget sand i systemet, før det begynder at knase, forklarer Peter Holm-Nielsen. Ifølge lektoren er det her afgørende med en personlig viden om det pågældende sted:
- Bare sådan en ting som at bestille et undervisningslokale kræver, at medarbejderen kender rytmen på stedet og ved, hvilke kort man har at spille med. Der er brug for et lokalkendskab, som, jeg godt kan frygte, går tabt ude i centrene, siger han.
Fra generalister til specialister
TAP’erne har forskellige holdninger til den nye struktur: Nogle ser det som en spændende udfordring, andre er frustrerede. Aase Pedersen, fællestillidsrepræsentant for TAP’erne, har talt med flere TAP’er, som ikke føler, deres kompetencer bliver tilgodeset. Det gælder især de administrative medarbejdere, der før var generalister, men som nu skal til at være specialister.
- Mange har søgt det job, de havde, fordi det netop var et alsidigt job med tæt kontakt til forskerne. De har opbygget brede kompetencer gennem årene, og nu frygter de samlebåndsagtige tilstande, hvor de kun skal sidde og lave én ting, siger hun.
Hun understreger samtidig, at det stadig er for tidligt at sige, om der er grund til bekymring hos de frustre-rede TAP’er.
- Når medarbejderne først kommer i gang med det nye job, viser det sig ofte, at de bliver glade for det.