Prisregn på en solskinsdag

En række AU-forskere hyldet med Holst-Knudsens Videnskabspris og Forskningsfondens ph.d.-priser.

Fotos: Lars Kruse
Dorthe B. Ravnsbæk.
Dorthe B. Ravnsbæk og Nina Holm Vohnsen var to af modtagerne af Forskningsfondens ph.d.-priser.

Der var nærmest højsommer i Aulaen, da ti forskere med tilknytning til AU fredag den 25. maj fik en tydelig anerkendelse for deres indsats. De Musikstuderendes Kor sang fra balkonen om vårens komme, og stolte familiemedlemmer, venner og fagkolleger var med til at fejre prismodtagerne.
Først modtog AU-alumne, professor, dr.med. Oluf Borbye Pedersen fra The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet og professor, D.Pol.Sc. Timo Teräsvirta fra CREATES, Institut for Økonomi, Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris.
Prisen er på 100.000 kroner og uddeles til to forskere, som har udmærket sig på allerhøjeste niveau, og som i deres karrierer har høstet stor national og international anerkendelse.
Og efter de to professorers korte præsentationer af deres omfattende forskningsresultater var turen kommet til de otte yngre forskere, der blev tildelt Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-priser. Prisen er på 50.000 kroner.

UNIvers talte umiddelbart efter prisuddelingen med to af de stolte modtagere af ph.d.-prisen.

Dorthe B. Ravnsbæk

Dorthe Ravnsbæk forsker for tiden ved MIT, Massachusetts Institute of Technology i USA, men ellers er hun tilknyttet iNANO. Hun forsker i, hvordan vi kan lagre brint, så vi kan bruge det som energikilde på en nem og ufarlig måde. Dorthe Ravnsbæk blev sidste år udnævnt til Europas bedste ph.d-studerende, da hun modtog ”European Young Researchers’ Award 2011”. Og nu er hun altså også tildelt AU’s Forskningsfonds ph.d.-pris.
– Det betyder noget særligt, når man får en anerkendelse fra de folk, der kender én allerbedst. International anerkendelse er selvfølgelig også fantastisk, men det er her på AU, jeg har min rod. Det er her, jeg hører hjemme, lød det fra Dorthe Ravnsbæk.
Hun fortalte i øvrigt, at det havde været en større udfordring at holde den korte præsentation af sin forskning, end det plejer at være.
– Mange af de videnskabelige ord kender jeg næsten kun på engelsk, men nu skulle jeg jo holde oplægget på dansk. Så jeg øvede det en del gange derhjemme, hvor jeg talte højt for mig selv, fortalte Dorthe Ravnsbæk med et smil.

Nina Holm Vohnsen

Med historien om en frustreret dagpengemodtager, der i forbindelse med en sygemelding hele tiden løber panden mod en mur på jobcentret, fortalte Nina Holm Vohnsen om sit ph.d.-projekt, der handler om offentlig ledelse og implementering. Nina Holm Vohnsen har via en antropologisk analyse undersøgt, hvad der sker, når idealer og virkelighed mødes – og her helt konkret, hvad der sker, når en lovgivning om sygefravær bliver omsat til konkrete afgørelser eller handlinger i en sagsbehandlers eller borgers liv.
– Hvis implementeringen går skævt, så har mange rigtig travlt med at placere et ansvar. Så skyldes det enten dårlig planlægning af vejen fra A til B eller dårlig kommunikation. Men det bygger på en forkert grundantagelse om, at implementeringen kan styres. Min tese er, at B er uden for styring, forklarede Nina Holm Vohnsen.
Derfor lød hendes råd også, at al kritik af udviklingsproces eller implementering i virkeligheden skal ses som en gave til politikere og ledere, så de bliver klar over de mange forskellige måder at opfatte implementeringen på.
– Jeg har en afhandling på 260 sider, så jeg tænkte selvfølgelig over, hvilket eksempel jeg skulle fremhæve i dag. Jeg valgte et, der forhåbentlig er interessant for mange. Og så synes jeg også, det rummer et vigtigt budskab her på universitetet, hvor vi jo også har været i gang med en forandringsproces, sagde hun.

De øvrige seks ph.d.-prismodtagere var:

• Ph.d. Malene Flensborg Damholdt, Business and Social Sciences
  • Ph.d. Erik Lerkevang Grove, Health