Problemer med indskrivningspapir

Et helt A4-ark skal igen blive til en lille handy seddel, og de studerende skal stadig kunne bruge deres studiekort til at få rabat, selvom indskrivningsbekræftelsen ser anderledes ud. Sådan lyder meldingen fra studenterrådets formand Thea P. Frederiksen.

Udviklingschef Steffen Skovfoged

”Duer ikke, væk”
Den besked har flere studerende, ifølge studenterrådets formand Thea P. Frederiksen, oplevet at få, når de har forsøgt at bruge deres studiekort i de seneste måneder, siden Stads og den nye selvbetjening blev indført.
Kernen i problemet er, at Aarhus Universitets studiekort kun er gyldig sammen med et stykke papir, der bekræfter, at den studerende rent faktisk er indskrevet på universitetet. Og det papir har markant ændret udseende med det nye system. Fra at være et lille stykke papir, der nemt kunne foldes og gemmes sammen med studiekortet, er det nu blevet en hel A4-side, som det kan være vanskeligt at have i selv den mest velvoksne tegnebog.
Og det nye udseende har samtidig fået flere firmaer til at sige nej til indskrivningsbekræftelsen og dermed også det aarhusianske studiekort, forklarer Thea P. Frederiksen.
– Den bliver simpelt hen ikke genkendt. Jeg har hørt om flere, der for eksempel ikke kunne få studierabat på Rute 888 til København. Og det er bare et sted, siger hun.

Svært at ændre

Ikke bare størrelsen er problemet med den nye indskrivningsbekræftelse. Den gamle var på fire sprog, hvor den nye kun er på dansk. Samtidig havde den gamle en klar angivelse af, hvilket akademisk år, den var gyldig for, mens den nye kun angiver, at man er indskrevet den dag, den bliver printet ud.
Steffen Skovfoged, som er ansvarlig for det nye studieadministrative system på Aarhus Universitet, vil meget gerne undersøge, om indskrivningsbekræftelsen kan udskrives mindre og bedre. Men det er ikke nødvendigvis helt nemt, forklarer han.
– Men en af udfordringerne ved Stads-systemet, som jo er et samarbejde på tværs af alle danske universiteter, er, at når vi ændrer noget grundlæggende, så skal vi være enige med de andre om, at det er en god ide. Jeg ved ikke, om indskrivningsbekræftelsen er en sådan grundlæggende ting, men hvis den er, kan der gå op til et år, inden det bliver rettet. Jeg kan ikke sige endnu, om det tager så lang tid at rette, og jeg vil gøre mit bedste for, at det ikke bliver tilfældet, siger Steffen Skovfoged.
Men som en løsning her og nu vil Steffen Skovfoged og studieforvaltningen meget gerne kontakte de myndigheder og firmaer, for eksempel busselskabet Abildskou, der står bag rute 888, og forklare, at indskrivningsbekræftelsen fra Aarhus Universitet har fået nyt udseende, og at den altså er gyldig.
– Skriv endelig til os med konkrete eksempler på firmaer eller institutioner, der ikke anerkender indskrivningsbekræftelsen. Så vil vi tage kontakt til dem med det samme, siger han.

Har du et eksempel på et firma, der ikke anerkender den nye indskrivningsbekræftelse, så send en mail til Steffen Skovfoged på ss@adm.au.dk