Rektor til studerende: Nyd friheden – den bliver aldrig større

Studielivet vil præge dig for altid, og tiden på universitetet udgør nogle af de vigtigste år i dit liv, mener rektor Lauritz B. Holm-Nielsen.

Ifølge rektor Lauritz B. Holm-Nielsen er studietiden en af de allerbedste perioder overhovedet. Foto: Jesper Rais

I kan godt glæde jer!
Det er rektor Lauritz B. Holm-Nielsens umiddelbare melding til de knap 7.000 unge, der nu begynder på et studium ved Aarhus Universitet og dermed tager hul på en helt ny fase i deres liv.
– For mig at se er det en af de allerbedste perioder overhovedet. Du bliver aldrig mere fri, end du er i dine studieår. Mange flytter hjemmefra og skal i gang med at etablere sig for første gang, helt uden familiens indblanding. Samtidig møder du en masse nye mennesker, får hul på et nyt socialt liv, og verden ligger på en måde helt åben stadigvæk, siger han.

Fagligheden som vigtigt fundament

Selv mener Lauritz B. Holm-Nielsen, at noget af det bedste, han har fået med fra studieårene, er en dyb faglighed, som har givet ham en god ballast i alle de forskellige sammenhænge, han siden har været i. Den har også stimuleret en nysgerrighed i forhold til andre fag og en lyst til at gå på opdagelse i dem.
– Før var der bare ikke ret mange muligheder for at gå på tværs. Det er blandt andet noget af det, vi nu har lavet om på her på universitetet. Fremover kan de studerende i højere grad selv sammensætte deres uddannelse på tværs af tidligere skel. Men selvfølgelig først når de har den grundlæggende faglighed på plads, forklarer rektor.
Han studerede selv botanik, og selvom det er et meget lille studium, blev han hurtigt en del af en slags faglig familie, som siden har sikret ham et fagligt netværk med personlige kontakter over hele verden.

Og husk det sociale

At gå på universitetet er anderledes end at gå på gymnasiet eller HF, og rektor ved godt, at nogle kan føle sig ensomme og meget overladt til sig selv, når de begynder på universitetet.
– Det er rigtigt, at mange vil opleve en stor forskel. Og for nogle er det svært, at studiet også i høj grad er et selvstudium. Men studietiden er jo andet end forelæsninger og direkte undervisning. Man skal lære at studere. Og det hører også med at etablere læsegrupper og engagere sig i det øvrige sociale liv på campus, fredagsbarer og så videre, siger Lauritz B. Holm-Nielsen.
Og selvom det måske tager tid at vænne sig til alt det nye, så er der ifølge rektor al mulig grund til først og fremmest at være glad og nysgerrig.
– Når du først kommer ud i arbejdslivet, så er der slet ikke de frihedsgrader, som du har som studerende. Så lad din nysgerrighed føre dig til grænserne, og nyd det, så længe det varer!

"Jeg ville egentlig have været geolog" - interview med Lauritz B. Holm-Nielsen

For 46 år siden begyndte Lauritz B. Holm-Nielsen at studere på det universitet, han i dag er rektor for. Studietiden bliver for mange den bedste tid i deres liv, mener han.