Skibet er ladet med forskning
Hverdagen byder på både undervisning og skiftning af motorolie for skipper og cand.scient. Torben Vang, der sammen med sin besætning styrer AU’s forskningskutter Tyra. Tag med på forskningstogt på Aarhus Bugt.
Aarhus Havn kl. 9.00. Lystbåde med navne som ”Dorthe” og ”Mette-Marie” vugger stille i vandet. Det gør ”Tyra” også. Men Tyra skiller sig ud fra de andre både. På stævnen står en kran med en grab, der kan samle havbund op, og på siden af båden springer Aarhus Universitets delfiner rundt. Inde i Tyra er de smalle borde fyldt med mikroskoper, reagensglas og pipetter, og fra væggene blinker og bipper en lang række måleinstrumenter. Skipper Torben Vang starter motoren og styrer med et lille joystick den 12 meter lange båd ud af havnen, mens han på det elektroniske kort viser, hvor i Aarhus Bugt man finder søstjerner, søpindsvin og ”blød bund”. Det er netop den bløde bund, vi skal ud til i dag, så forskerne kan tage prøver og undersøge havbundens mikroorganismer.
Torben Vang er oprindeligt uddannet maringeolog fra Aarhus Universitet. Siden afgangen fra AU har han blandt andet arbejdet med miljøovervågning til søs, siden 1993 på Tyra, som han selv var med til at designe. Torben Vang bruger dagligt sin faglige baggrund, når han hjælper forskerne med at tage prøver i havet. Derudover har skipper Vang en række undervisningsopgaver på skibet.
Rengøring og forskning
– Da jeg i sin tid sagde ja til jobbet, frygtede jeg lidt, at jeg ville komme til at bruge hovedet for lidt, men den frygt er gjort til skamme. Jeg underviser blandt andre studerende og ph.d.-studerende, primært fra Institut for Bioscience, og jeg underviser gymnasieelever i initiativet ”Det sejlende universitet”, der skal stimulere de unges interesse for naturvidenskab, siger Torben Vang.
– Så kan jeg sagtens leve med, at der også skal gøres rent på skibet, skiftes motorolie og slæbes udstyr. Den daglige vedligeholdelse generer mig ikke. Faktisk synes jeg, det er hyggeligt, og det giver mig en meget afvekslende hverdag, siger han.
Aarhus Bugt kl. 10.00. Tyra er nået ud til den bløde bund og sætter anker. Torben Vang og to forskere iklædt orange sikkerhedsdragter og hjelme bakser med kranen. I dag bruges et særligt bor, hvor et langt, gennemsigtigt rør presses ned i havbunden. Bundhenteren forsvinder ned i havet og dukker kort efter op igen med et stykke havbund, der placeres på et stålbord. Forskerne fortæller beredvilligt om mikroorganismerne i den slimede muddermasse. Torben Vang følger hele tiden med i den forskning, der kommer ud af prøverne fra havet.
– Jeg følger med, fordi det er spændende, og fordi jeg finder ud af, hvad der virker og ikke virker i forhold til prøverne. På den måde kan jeg bedre rådgive forskerne, siger han.
Lange arbejdsdage på havet
Jobbet på skibet kan være hårdt. Torben Vang og de fire ”bedstemænd”, hans trofaste medhjælpere på Tyra, ved aldrig helt, hvornår de har fri. Hvis det blæser en lørdag, skal Torben Vang ned og tjekke fortøjninger. Ligesom han også må ned til båden, hvis alarmen går – og det gør den tit, fordi nysgerrige går ombord, eller strømmen går. Dertil kommer, at arbejdsdagene kan være meget lange. Torben Vang og en af hans bedstemænd møder en til to timer før forskerne for at gøre skibet og forskningsudstyret klar, og når de er ude på havet og har taget alle prøverne, kommer forskerne tit i tanker om, at de gerne lige vil have én prøve mere. Og én mere.
– De vil gerne have det helt perfekt, de skal jo bruge lang tid og mange ressourcer på at forske i det. Så bliver det ofte aften, før jeg er hjemme. Og næste morgen står der en forsker magen til. Man skal være indstillet på, at det kan være svært at passe badmintonklubben. Hvis ikke man er dedikeret til jobbet, holder det ikke, siger Torben Vang.
Men det er han heldigvis. På spørgsmålet om, hvad det bedste ved jobbet er, siger Torben Vang smilende: ”Kig dig omkring.”
Uden for vinduet er der himmel og hav overalt. Torben Vang slår ud med hånden:
– Hvor mange har et kontor med havudsigt?
Om Tyra
Tyra er et 12,5 meter langt og 4 meter bredt forskningsfartøj udstyret til kystnær havforskning og tilknyttet Marin Økologi, Institut for Bioscience. Fartøjet benyttes i instituttets forskning og undervisning og anvendes også af Institut for Geoscience. Fartøjet har base i Aarhus Havn og er blandt andet udstyret med hydraulisk kran, laboratorium og udstyr til trawling. Tyra er blevet for lille og får om få år en ny afløser. Videnskabsministeriet har bevilget 30 millioner kroner til et nyt havforskningsskib, som Aarhus Universitet står i spidsen for bygningen og senere driften af. Skibet bliver det første danske havforskningsskib bygget til et dansk universitet.