Specialet som overgangsritual

På Aarhus Universitet er der mange måder at aflevere speciale og blive færdig på. Vi har brug for ritualer, siger religionsforsker.

Illustration: Louise Thrane Jensen

Specialerne bliver afleveret på mange forskellige måder. Men det afsluttende mundtlige forsvar er lettest at fejre.
– En afsluttende mundtlig eksamen giver gode muligheder for at holde en fest. Som mennesker har vi brug for ritualer, der markerer overgangene i vores liv, siger professor Hans Jørgen Lundager Jensen fra religionsvidenskab.
Han forklarer, at modsat computere er mennesker kroppe, der konstant er under forandring og derfor har brug for begivenheder i selskab med andre mennesker for at markere overgangene i livet.
– Overgangsritualet markerer en overgang til en helt anden virkelighed, for eksempel at gå fra at være studerende til at være arbejdende. I den slags anledninger har vi trang til at være sammen med andre mennesker, siger Hans Jørgen Lundager Jensen.
Han peger på, at der er en større tradition for et fælles overgangsritual på de angelsaksiske universiteter, hvor de studerende for eksempel bærer kappe og hat til deres dimissionsfester.

Gymnasielærerløfte

På Aarhus Universitet er der ikke én måde at aflevere speciale og blive færdig på. Der er i hund-redevis af forskellige måder at gøre det på.
Hans Jørgen Lundager Jensen peger på, at ordningerne rundt omkring på universitetet er ugunstige for rituelle markeringer.
– Det er den ældgamle diskussion om det individuelle over for det rituelle. Ritualer kan kun gennemføres sammen med andre mennesker, og det er svært både at have meget individuelle uddannelser, der udfordrer den enkeltes potentiale optimalt, og samtidig have traditionelle ritualer. Det er for eksempel svært at forestille sig, at en gymnasielærer skulle afgive gymnasielærerløfte, ligesom lægerne gør det, men i virkeligheden er det et spørgsmål om traditioner, siger Hans Jørgen Lundager Jensen.

Nye procedurer på nordisk

På Nordisk Sprog og Litteratur har man valgt at ændre proceduren for aflevering af specialet, så de studerende slutter af med en mundtlig eksamen. Netop en dag, hvor familien har mulighed for at stå parat uden for døren med blomster.
– Det er logisk, at man øver sig i en mundtlig fremstilling på et studie som nordisk. Men det bygger i høj grad også på, at de studerende ønsker sig en anledning til at fejre, at de er færdige med deres uddannelse, siger Jacob Bøggild, der er lektor og studieleder på Nordisk Sprog og Litteratur.
Tidligere har det været sådan, at de studerende afleverede specialet og fik en skriftlig udtalelse nogle måneder efter, men udtalelsen bortfalder fremover, og derfor har studienævnet vedtaget at ændre proceduren. Det gør det lettere for de studerende at markere dagen.