Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Statskundskabs-tutorer på teambuilding

Før de tog imod de nye studerende, var tutorerne på statskundskab ude at klatre i træer og rappelle. Formålet med udfordringerne var at lære de statskyndige tutorer at arbejde sammen og agere som gruppe.

Foto: Roar Lava Paaske

På statskundskab har man tradition for at gøre meget ud af rusforløbet. I år har uddannelsen af tutorerne været et område, der har fået ekstra fokus. Ifølge russekretærerne Asger Narud og Henrik Lundorff er meningen med uddannelsen at gøre tutorerne bevidste om, hvordan man fungerer som et team.
– Hvis man uddanner tutorerne i teambuilding, så vil de være langt bedre til at forstå, hvor deres kompetencer kan bruges. I de situationer vil de levere alt det, de formår. I andre situationer ved de, at de skal holde sig tilbage, fordi der er andre, der er langt bedre til at løse den givne problemstilling, siger Henrik Lundorff, der sammen med Asger Narud er ansvarlig for det nye uddannelsesforløb for tutorerne.

Teori og rappelling

I uddannelsen af tutorerne har der været inddraget både teoretiske og praktiske elementer. Først blev tutorerne indført i en masse teambuildingteori af en konsulent, og siden blev de kastet ud i træklat-ring og rappelling over en kløft.
– Vi har fået rigtig meget positiv respons fra tutorerne, især på de praktiske øvelser. Folk her på statskundskab er jo ikke vant til at rende rundt i en skov og få jord under neglene, men de har taget virkelig godt imod det. Det er meget vigtigt for os, at tutorerne får en god oplevelse ud af det her, siger Asger Narud.

Inspiration til kommende sekretærer

De to russekretærer fortsætter ikke i jobbet til næste år. De håber dog, at deres ideer vil leve videre hos de næste russekretærer.
Selvom rusarrangementerne ikke er slut endnu, kan russekretærerne allerede nu se, at det nye uddannelsesforløb har haft den tilsigtede effekt.
– I går havde vi et grillarrangement, hvor grillen ikke kørte hurtigt nok. Her var nogle af tutorerne hurtige til at gå ind og tage styring, mens andre naturligt faldt ind i rollen som hjælpere. Det er et eksempel på, at vores tutorer fungerer som en organisme, siger Henrik Lundorff.