Studerende kæmper for indflydelse

Oprør blandt de studerende på det tidligere Teologi. UNIvers var med til stormøde om flytningen fra Tåsingegade 3.

For de uindviede: Tåsingegade 3 er det gamle Teologiske Fakultet, som nu er en del af hovedområdet Arts, og som derfor både bogstaveligt og symbolsk skal under samme tag som de øvrige Aarhus-institutter på det nye hovedområde. Og det er ifølge den nystiftede gruppe Bevar Tåsingegade 3 (BT3) ikke problemfrit.
– Vi har en følelse af, at alt allerede er besluttet, før vi får mulighed for at sige vores mening om tingene. Pludselig var det besluttet, vi skulle flytte. Uden at vi havde noget at skulle have sagt, siger Bo Jensen og kigger ud over de fremmødte til aftenens protestmøde mod flytningen. De nikker alle samtykkende.
Bo Jensen er specialeskrivende på historie med religionsvidenskab som sidefag og er sammen med de to andre studerende Elizabeth Fonsmark og Jens Nicolai Gräs initiativtager til BT3.

Forringelse vs. forandring

Bo Jensen fremhæver møblerne til de nye læsepladser i Nobel som et eksempel på, at de studerende burde tages med tidligere i beslutningsprocessen.
– Jeg har set møblerne. De er rigtig flotte! Flot designerlampe! Men der er ingen hylde til alle vores bøger. Det er helt hen i vejret, for det er slet ikke indrettet efter vores behov, siger han og spørger retorisk, om det er en fremadrettet beslutningsproces eller hovsaløsninger.
– Vi har mange erfaringer med at opbygge gode studiemiljøer, som vi gerne vil dele ud af, men det kræver, at ledelsen lytter til os, fortsætter han.
Men hvad er det, de kan, Tåsingegade-beboerne, når det drejer sig om et godt studiemiljø? Ifølge dem selv rummer Tåsingegade noget unikt, der bliver svært at genskabe, hvis faciliteterne spredes ud over
Nobelparken, Trøjborgkomplekset og Tåsingegade, som det er planlagt nu.
– Undervisning, forskning, vejledning, sociale foreninger og læsepladser er nu samlet dør om dør. Undervisere og studerende er tæt på hinanden i dagligdagen. Det giver et helt særligt kernefagligt miljø. Folk føler sig hjemme her, siger han.

Betydning for hverdagen

BT3 startede som en protestgruppe mod flytningen, men efterhånden har gruppen udvidet sit fokus til at arbejde imod, hvad de ser som generelle forringelser på Arts. Derfor har de sammen med Studenterrådet, Artsrådet og en række fagråd sendt et åbent brev til dekan Mette Thunø om deres oplevelse af manglen på medindflydelse.
Også på protestmødet er der opbakning fra Studenterrådet, som dog er kede af, at det i det hele taget er nødvendigt at protestere.
– Det er trist, at det handler om at kæmpe for at bevare det gode, vi allerede har. Det burde handle om at forbedre forholdene – ikke om at være imod forringelser, siger Jakob Ruggaard fra Studenterrådet ud over forsamlingen.
Og at problemerne ikke er forbeholdt religionsvidenskabs- og teologistuderende alene, men i virkeligheden vedkommer  alle, er der enighed om på mødet. Derfor er arrangørerne også glade for, at debatmødet og kampen for at bevare Tåsingegade får opbakning fra studerende fra andre studieretninger.
– Arts står generelt over for nogle udfordringer, som de studerende burde høres om. Det er vores alles hverdag, så vi skal tages med på råd, konstaterede Bo Jensen til salen.