Studiedagbog: salsa og seriøsitet

Fortalt af Anne Boye International virksomhedskommunikation i engelsk og fransk, 5. semester

Fotos: private

Mandag

Ugen startede vældig ambitiøst med, at jeg blev hjemme fra bibliotekarens forelæsning om, hvordan man informationssøger i de utallige databaser på internettet. Igennem min tid på BSS har samme forelæsning været skemalagt tre gange, og der er grænser for, hvor mange gange jeg vil undervises i LexisNexis, når jeg kan sove i stedet. Jeg rådede bod på min manglende seriøsitet ved at lave en opgave med min læsemakker hele eftermiddagen. Derefter nåede jeg en tur i Fitness World, før jeg tog hjem. Jeg er et B-menneske helt ind i årerne og sad derfor med nogle opgaver til kl. 02.00, før jeg lagde hjemmearbejdet væk og gik i seng.

Tirsdag

Jeg havde holdundervisning, et par timer om morgenen og et par timer sent på eftermiddagen. Derefter var jeg til salsaundervisning i Salsa Clave, som er 1 ½ times sjov og spas. Jeg går altid derfra med fornyet energi. Om aftenen skrev jeg med en ven fra Frankrig på Facebook. Han var mig behjælpelig angående et fiktivt brev, jeg havde skrevet til den ivorianske ambassadør i forbindelse med et projekt i et fag, der hedder ”Afrikanske Frankofone Markeder”. Derefter stod den som sædvanlig på læsning til ud på natten, idet vi, specielt her før læseferien, har mange opgaver i alle fag for at forberede os til eksamen.

Onsdag

Jeg mødes fast med en læsemakker onsdag morgen for at lave opgaver om formiddagen. I dag blev det til 50 procent snak og 50 procent arbejde. Efter et par holdundervisningstimer færdiggjorde jeg en opgave, som skulle uploades på netværket. Jeg var så glad for, at jeg nåede at lave opgaven, så jeg kunne tage ud og synge koncert med gospelkoret Koinonia med god samvittighed. Mens jeg stod og sang, kom jeg i tanke om, at jeg glemte at uploade. Det fik jeg gjort, da jeg kom hjem, og det var forresten heller ikke verdens undergang, selvom det gik mig på, eftersom jeg for en gangs skyld var færdig med opgaven hele seks timer inden fristen.

Torsdag

Efter en forelæsning drak jeg kaffe med min søster, så et afsnit af Fringe, som er vores yndlingsserie, og jeg nåede også at træne en time i Fitness World. Om aftenen var der karriereaften i Rendez-Vous, som er en forening for studerende og undervisere i fransk. Jeg er lige blevet bestyrelsesmedlem, og det er den første forening, jeg har engageret mig i. Lidt sent, eftersom jeg går på 5. semester, men jeg er glad for at kunne være med til at arrangere disse begivenheder. Det var utrolig interessant at høre fire alumner fortælle om deres vej til det job, de er i nu. Jeg blev meget inspireret af det og fik lyst til at fortsætte med fransk på min kandidat på trods af, at jeg egentlig havde tænkt mig at springe over på engelsk. På grund af for mange sene aftener måtte jeg droppe forhåbningerne om at skulle til en fødselsdag hos en veninde samt til salsa på Fidel’s, og jeg gik hjem i seng.

Fredag

I dag startede tidligt med et par franske holdtimer, som jeg heldigvis var udhvilet til. Derefter besøgte jeg en ældre dame, som jeg jævnligt besøger og snakker fransk med for at arbejde på mit mundtlige fransk. Senere på dagen havde jeg en længe ventet aftale med min bedste veninde, som jeg kender helt tilbage fra min gymnasietid. Vi havde meget sjov med at rulle sushi og drikke vin, indtil vi meget sent fandt ud af, at vi selvfølgelig skulle en lille tur i byen, hvilket resulterede i, at jeg var hjemme igen kl. 6 om morgenen.

Lørdag

Efter tre timers søvn måtte jeg drikke en hurtig kop kaffe for at kunne stå på banegården kl. 10.45. Jeg skulle til Viborg for at hygge med nogle dejlige piger fra min efterskole. Jeg var naturligvis smadret, men det var som altid et skønt døgn med snak og god mad. Jeg er heldig at have så mange fantastiske mennesker i mit liv.

Søndag

Jeg var tilbage i Aarhus tids nok til at nå min søsters og hendes medstuderendes fernisering i Aarhus Kunstbygning. Det havde jeg inviteret to fra studiet med til, da det er hyggeligt også at mødes til forskellige arrangementer udenfor studiet. Derefter var der planlagt hygge for mit salsahold hos vores instruktør, hvorefter vi tog til salsateket El Palenque i Studenterhuset. Det har været en travl uge, men for mig er det vigtigt at veje studieaktiviteterne op med andre sociale aktiviteter, hvor jeg får set forskellige venner og mødt nye mennesker, omend det er noget af et puslespil, jeg skal have til at gå op. Det er netop denne balance mellem studiet og mit liv udenfor studiet, der beriger mit liv og giver mig det overskud, der skal til, for at jeg kan gennemføre min uddannelse.