Styrket samarbejde med Kinas bedste universiteter

Delegation fra Aarhus Universitet kommer hjem med masser af nye aftaler om både forskning og uddannelse.

Har du som studerende eller forsker mod på selv at opleve Kina og den rivende udvikling, alle taler om, så er det nu blevet lettere.
Med sig hjem har en delegation fra Aarhus Universitet nemlig en lang række af konkrete samarbejdsaftaler og ønsker om flere fælles projekter fra flere af de bedste universiteter i landet. Og på Tsinghua University blev det også til en aftale om studenterudveksling mellem AU og det anerkendte universitet, der ligger i Beijing og har omkring 28.000 studerende.

Alle vil til Kina

Dekan for Arts Mette Thunø var en del af den aarhusianske delegation i Kina. Hun har i sin egen forskning beskæftiget sig med det moderne Kina og har siden midten af 1980’erne opholdt sig meget i Kina. Hun peger da også på, at personlige relationer og netværk er vigtige for at skabe gode samarbejdsrelationer med de kinesiske universiteter.
– Alle er jo interesserede i at etablere tættere forsknings- og uddannelsessamarbejder med Kina for tiden, og der er udenlandske delegationer på besøg hele tiden. Derfor er det faktisk ret enestående, at Aarhus Universitet nu får mulighed for at få så tæt et samarbejde med både Peking og Tsinghua universiteterne, som regnes blandt de bedste i landet. På Tsinghua har det helt klart været en fordel, at den tidligere rektor Gu Binglin er alumne fra AU, hvor han også blev æresprofessor tidligere i år, fortæller Mette Thunø.

Vender blikket mod Europa

Samtidig peger hun på, at der også er sket et skift i kinesernes orientering, som gavner de europæiske universiteters muligheder for tættere kontakt med Kina.
– I de seneste 20 år har kineserne haft blikket stift rettet mod de amerikanske universiteter. Men nu er der en tiltagende interesse for Europa, og på universiteterne er de meget optagede af især vores tilgang til pædagogik. De kan se, at vi kan noget i forhold til at gøre de studerende mere kreative og innovative, siger Mette Thunø.
I den sammenhæng er både Peking, Tsinghua og Fudan, som AU i forvejen har tætte relationer til, meget interesserede i AU’s pædagogiske centre. Med hjem på dosmersedlen er derfor også et seminar i efteråret 2013 mellem AU og Fudan Universitety i Shanghai med fokus på undervisningsudvikling, hvor andre skandinaviske universiteter inviteres med.
De kinesiske samarbejdspartnere ønsker også flere fælles ph.d.-programmer og flere fælles forskningssamarbejder, så næste skridt er at skabe konkrete matchmaking-aktiviteter direkte mellem forskerne. Det har universitetsledelsen afsat 2 millioner kroner til.