Velkommen til AU

Photo: Lars Kruse

Kære nye studerende. Velkommen til Aarhus Universitet, hvor I ikke kun tager hul på jeres studieliv med et væld af udfordringer, men også begynder at etablere nye og spændende både faglige og sociale fælleskaber. Mere end 7.000 nye bachelorstuderende vil over de næste par uger indtage universitetsparken og universitetets andre studiesteder – derfor er det helt naturligt, hvis I føler det hele en smule overvældende og uoverskueligt. Men tag det helt roligt – både universitetets medarbejdere og ældre medstuderende har igen i år lagt sig i selen for at sikre jer en rigtig god start på studierne.
At vælge studium kan være meget svært, og måske er nogle af jer stadig i tvivl. Mit bedste råd til jer alle er – uanset ro eller tvivl: Læg fremtidsplanerne på hylden for en stund. Lige nu handler det om at komme godt i gang med studiet. Vær nysgerrig. Sug til jer. Vær ihærdige. På den måde former der sig i hver og en af jer den allerbedste fornemmelse af, om I er på rette vej.
Studietiden er en magisk periode af ens liv, og jo mere, I selv lader jer opsluge, jo mere I fordyber jer fagligt og udnytter mulighederne for at skabe gode sociale relationer og et godt studiemiljø, jo bedre bliver jeres studietid. Aarhus Universitet har et rigtig godt studiemiljø, og vi prioriterer studiemiljøet meget højt. Så har I gode ideer til, hvordan vi sammen med jer kan forbedre det og dermed studierne – så sig endelig til.
I skal nyde den store frihed, I har. En frihed til at lære, til at dykke ned i faget, suge viden til jer, og udforske viden – også den, som ikke er en del af pensum. Følg jeres nysgerrighed, dyrk jeres undren og udfordr jeres undervisere.
Studietiden er den tid, hvor de fleste studerende grundlægger det fundament, som skal bære jer videre i livet. Et godt og solidt fundament består ikke kun af viden og kompetencer. men også af gode bekendtskaber og venskaber for livet. Derfor er det på alle måder vigtigt at engagere sig i sit studieliv og sine medstuderende.