VIDEO: Novo Nordisk besøger det forskningsrettede talentforløb

Den første weekend i december var lægemiddeludviklingen på dagsordenen, da Healths unge forskerspirer fik besøg fra Novo Nordisk. 11 kyndige Novo Nordisk-medarbejdere havde sat fredag og lørdag af til at give de unge talenter et unikt indblik i lægemiddelindustrien.

11 medarbejdere fra Novo Nordisk besøgte Health, hvor de tilbragte weekenden sammen med de engagerede studerende fra det forskningsrettede talentforløb. Foto: Simon Fischel

Hvordan kommer en spændende ny idé fra laboratoriet og ud til patienterne? Det spørgsmål udgjorde rammen om den todages workshop for deltagerne på bl.a. det forskningsrettede talentforløb, som et stærkt hold af erfarne medarbejdere fra Novo Nordisk stod bag.

Programmet bød bl.a. på en række oplæg fra repræsentanter fra forskellige grene af den store medicinalvirksomhed, som dækkede alt fra grundforskning, præklinisk og klinisk testning til produktregistrering og overvågning af bivirkninger. De studerende blev også udfordret med forskellige case-opgaver, hvor de blandt andet skulle prøve kræfter med planlægningen af kliniske forsøg i både fase1, fase 2 og fase 3.

Deltagerne skulle også forsøge at regne ud, hvordan et præparat, som hidtil har været solgt som en injektion, i stedet kunne gøres til en pille, der ville gøre indtagelsen lettere for patienten.

”Det er dejligt at se, at så mange kompetente medarbejdere fra Novo Nordisk dedikerer deres tid til at komme og undervise vores studerende på tværs af uddannelsesretninger. De deler rundhåndet ud af deres faglige viden og viser samtidig den enorme diversitet, der er inden for arbejdet i en privat lægemiddelvirksomhed. Og så giver en workshop som denne vores unge talenter en helt enestående mulighed for at netværke med nogle af de folk, som er med forrest i feltet, når det kommer til lægemiddeludvikling,” siger prodekan for talentudvikling og samarbejde Lise Wogensen Bach.

Se Project Vice President fra Novo Nordisk Marie Lindegaard fortælle om besøget hos det forskningsrettede talentforløb på Health:

Prodekan for talentudvikling og samarbejde Lise Wogensen Bach
Aarhus Universitet, Health