Ytringsfrihed på markedsvilkår

Vi har ytringsfrihed, ja tak. Men hvad skal vi bruge den til? Sådan lyder det fra en gruppe forskere, når de bliver spurgt om deres mulighed for at deltage i universitetsdebatten.

Når man beder forskere pege på, hvornår deres muligheder for medbestemmelse og debat ændrede sig radikalt, peger de fleste på den 1. juli 2003. Den dag trådte den nye universitetslov i kraft med enstrenget ledelsesstruktur og en rektor valgt af en bestyrelse med eksternt flertal.
– Da ansatte og studerende blev frataget den demokratiske medbestemmelse, samtidig med at politikerne massivt arbejdede for, at universiteterne skulle rette ind og være en ressource i konkurrencestaten, indikerede det rimelig klart, at der skulle ske noget andet end det, forskerne ønsker, mener professor Henrik Kaare Nielsen.

Diskuterer i krogene

Lektor Ansa Lønstrup fra Institut for Æstetik og Kommunikation mener, at den nye lov har lagt en virksomhedskultur ind over universitetet, hvor det handler om bundlinjetal, produktivitet og effektivisering, og hvor forskerne selv skal hente eksterne bevillinger hjem. Derfor kan dagens debatkultur ikke diskuteres uafhængigt af netop de rammer og præmisser.
– Virksomhedslogikken styrer, og vi diskuterer på skrømt. Beslutningerne er taget, og så kan man bidrage med lidt detaljer. Det er også det, der giver ulyst til at deltage i debatten, siger hun.
Samme iagttagelse har professor Mogens Kilian gjort fra sin plads på Institut for Biomedicin.
– Vi diskuterer rigtig meget i krogene, men der er ingen åben diskussion. Vi har ganske vist institutmøde en gang om måneden, hvor alle principielt kan være med og give deres mening til kende. Men de fleste fravælger de møder, fordi de føler, at de ikke har noget at skulle have sagt, siger han.

Det handler om markedsgørelse

Ansa Lønstrup mener derfor ikke, at debatkulturen har noget med manglende ytringsfrihed at gøre.
– Det er en kortslutning. Det handler om markedsgørelse, politisk styring og selvfølgelig den ny universitetskultur. Men min ytringsfrihed har jeg ikke noget problem med. Det er mere et spørgsmål, hvad jeg kan bruge den til, siger hun.

Læs hele artiklen om debat-kulturen før og nu på Aarhus Universitet

Følg også med i debatten på Aarhus Universitets temasite ”AU til debat” på: www.au.dk/autildebat2012