Kenneth J. Rothman er ny æresdoktor på Health

Professor Kenneth J. Rothman blev udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitets årsfest fredag den 15. september 2017.

Professor Kenneth J. Rothman. Foto: Boston University.

Kenneth J. Rothman er professor på Boston University School of Public Health og nu også æresdoktor ved Aarhus Universitet, hvor han er tilknyttet det sundhedsvidenskabelige fakultet, Health. Han er blevet æresdoktor, bl.a. fordi han er en af den moderne teoretiske epidemiologis grundlæggere og fordi, han har udviklet det teoretiske og matematiske grundlag for begrebet biologisk interaktion.

Den nyudnævnte æresdoktors teoretiske landvindinger har haft stor betydning for dels udviklingen af epidemiologiske analyser af mange samtidige risikofaktorer, dels forståelsen mellem årsags­sammenhænge og forebyggende medicin.

Kenneth J. Rothman har haft et nært samarbejde med Aarhus Universitet siden 1992.

Læs mere om de fire nye æresdoktorer og se deres videointerviews på Aarhus Universitets hjemmeside