Brug studietiden aktivt til at øge dine jobchancer

Overskrifter som ”Arbejdsløshed: Eksperter frygter 80’er-tilstande” og ”Arbejdsløshed i EU når nye højder” er ikke ligefrem sjov læsning for studerende, der snart skal ud på jobmarkedet. Men der er heldigvis flere ting, du som studerende kan gøre i løbet af studietiden for at øge dine jobchancer. UNIvers har frittet leder for AU Career Jette Hammer for konkrete råd fordelt efter, hvor langt du er i studierne.

Det første år på studierne

• Glem karrieren, og koncentrér dig om at komme godt i gang med studierne, lær arbejdsformen og faget at kende. Fokus skal være på din trivsel i studiet.
  • Fokusér på at opbygge et netværk på dit eget studie, men opsøg også folk fra andre studier, og vær aktiv i studenterorganisationer.
  • Skal du have et studiejob, behøver det ikke nødvendigvis at være studierelevant. Det er fint, hvis det kan lade sig gøre, men så tidligt i studierne er det begrænset, hvor meget faglighed du kan byde ind med, og et job i et supermarked eller som phoner er fint.

Andet og tredje år

Engagér dig stadigt aktivt i studenterforeninger eller i andet frivilligt arbejde, som kan give dig kompetencer såsom erfaring med planlægning og afvikling af arrangementer, projektledelse eller kommunikation.

• Dyrk dit netværk ved at gå til karrierearrangementer, hvor du kan møde repræsentanter fra erhvervslivet og det offentlige.
  • Begynd at overveje dit praktikophold eller et eventuelt udlandsophold, da det kan tage tid at få det til at falde på plads.
  • Kig dig om efter et studierelevant studiejob. Ud over at lede i jobbanker, så husk også at søge uopfordret. Hos mange små og mellemstore virksomheder er chancen for at blive set større end hos store virksomheder.
  • Overvej mulighederne for at skabe dit eget studiejob ved at blive iværksætter. Deltag eventuelt i forløb hos Studentervæksthuset ved Aarhus Universitet. Du behøver ikke nødvendigvis have en god idé på forhånd, erhvervslivet efterspørger også folk, der kan realisere andres idéer.

Ved start på kandidatuddannelsen

Nu skal du for alvor til at handle i forhold til at komme i praktik eller på udlandsophold.

• Hvis du skal nå at have 2-3 års studierelevant erfaring, inden du bliver færdig, skal du have et studierelevant job nu. Alternativt kan du også engagere dig i frivilligt arbejde, der giver relevante kvalifikationer.
  • Undersøg mulighederne for at få en mentor eller for at deltage i job shadow-programmer via AU Alumni eller AU Career.
  • Dyrk dit netværk ved at gå til netværksarrangementer med alumner eller det øvrige erhvervsliv.

Mens du skriver speciale

• I disse tider er det klogt at begynde jobsøgningen, mens du skriver speciale.
  • Skab en fast rutine for din jobsøgning, sæt en halv dag eller en aften af til det om ugen, så du stadig fokuserer hovedparten af din tid på specialet.
  • Søg uopfordret, og kontakt virksomhederne inden. Lad være med at sende ansøgninger til en info-mail, spørg i stedet, hvem du skal sende din ansøgning til.
  • Når du kontakter virksomheder og får afslag, så spørg, om de kan anbefale andre interessante virksomheder eller organisationer, som du kan søge hos.
  • Dyrk dit netværk.
  • Brug de sociale medier og gør opmærksom på, at du snart bliver færdig og derfor søger job.
    Undgå at holde en lang ferie efter specialet. Det er fristende og kan føles tiltrængt, men statistikken viser, at jo tidligere du søger, jo lettere er det at få job.
  • Tænk længere end bare Aarhus. Søg jobs i hele Danmark, i Europa og i den øvrige verden. Mulighederne er mange, hvis du er mobil.
  • Der er forskellige ordninger, man kan tænke i, hvis man søger i små og mellemstore virksomheder, foreksempel Videnpilotordningen, hvor en virksomhed kan få støtte til at ansætte en akademiker, hvis der er ansat færre end to akademikere i virksomheden.