Aarhus Universitet trækker sig fra Global Dialogue Prize

Efter længere tids sonderinger af muligheder for samarbejde om uddelingen af prisen Global Dialogue Prize er initiativtager Jesper Garsdal og Aarhus Universitet blevet enige om, at universitetet fremover ikke medvirker ved uddeling af prisen.

– Faculty of Arts ved Aarhus Universitet støtter varmt bestræbelserne på at sætte fokus på interkulturel dialog, men vi kunne ikke blive enige med Jesper Garsdal om, hvordan den bagvedliggende organisering og forskningsforankring af prisen skal være. Vi ønsker dog på ingen måde at stå i vejen for Jesper Garsdals videre arbejde med Global Dialogue Prize, og ønsker ham alt mulig held og lykke med projektet, siger prodekan ved Faculty of Arts, Jan Ifversen.

Parterne har derfor med Grundfos og Aarhus Kommunes tilslutning besluttet at ophøre samarbejdet om uddelingen af prisen.

Global Dialogue Prize, der blev til i et samarbejde mellem initiativtageren Jesper Garsdal og Faculty of Arts ved Aarhus Universitet, Grundfos og Aarhus Kommune, blev første gang uddelt i 2010. Ideen med prisen var, at den skulle uddeles hvert andet år frem til 2017, hvor Aarhus kandiderer til titlen som Europæisk Kulturhovedstad, men at den frem til da også kunne uddeles andre steder i verden. Siden maj 2011 har Aarhus Universitet løbende haft drøftelser med initiativtageren Jesper Garsdal om fortsat uddeling af en Global Dialogue Prize, men altså uden at kunne nå til enighed.

Faculty of Arts vil nu i samarbejde med Grundfos og Aarhus Kommune udvikle nye ideer og initiativer, der kan markere Aarhus og regionen.