Flytning i to etaper

Den faglige udviklingsproces sammenlægger nogle af de nuværende hovedområder og rykker rundt på institutter allerede i 2011, og det vil også betyde, at nogle skal skifte kontor.

Foto: Poul Ib Henriksen | AU-foto
Aarhus Universitet set fra Statsbiblioteket

Men det er langt fra alle forskere, sekretærer eller studerende på Aarhus Universitet, der behøver at pakke flyttekasserne eller bestille flyttebilen til næste år.
– Ambitionen er, at vi så hurtigt, som det nu lader sig gøre, samler de nye hovedområder, institutter og centre for at give de bedst mulige rammer for universitetets ansatte og studerende. Udfordringen består i, at vi lige nu ikke har tilstrækkeligt med ledige bygninger og lokaler, og vi skal derfor være kreative og finde løsninger for at få mest muligt ud af de muligheder, vi trods alt faktisk har. Der er tale om et større puslespil, og vi skal i løbet af foråret søge at få brikkerne til at falde bedst muligt på plads, forklarer prorektor Søren E. Frandsen.

En af grundene til, at det i det hele taget er muligt at begynde at rykke rundt på brikkerne, er, at Den Sociale Højskole, der har lejet sig ind i Nobelparken, flytter til et nyt byggeri i Skejby. Det giver nogle gode muligheder for at flytte ind, og efterfølgende kan der blive ledige lokaler et andet sted i parken.
– Selvom vi kan gøre en del her på kortere sigt, får vi formentlig først de helt optimale rammer og muligheder, når bl.a. den nye AU Arts and Business Building står klar til indvielse – efter planerne i 2017 – og i takt med, at de planlagte laboratorier mv. i bl.a. Universitetsparken bliver færdiggjort i løbet af de næste 5-6 år. På længere sigt – dvs. formentlig i årene efter 2016 – giver arealerne på det nuværende Århus Kommunehospital universitetet helt unikke muligheder, som vi naturligvis også skal have tænkt ind i universitetets samlede udviklingsplaner, siger prorektoren.