Højhusbyggeri på vej i arkitektkonkurrence

Med sine 20 etager bliver byggeriet på Lille Barnow-grunden det mest synlige byggeprojekt på universitetsområdet i de næste mange år.

Foto: Lars Kruse | AU-foto
Grunden ved den århusianske ringgade, hvor den nye AU Arts and Business Building skal opføres, som den ser ud gennem fotografens fiskeøje-objektiv.

Torsdag den 16. december godkendte Aarhus Universitets bestyrelse blandt andet et nyt prospekt for byggeriet som grundlag for de videre forberedelser af en international projektkonkurrence, der bl.a. skal vægte det arkitektoniske udtryk højt. De næste måneder vil universitetet bl.a. bruge til at udarbejde udbudsmaterialet og konkurrenceprogrammet og undersøge, hvorvidt byggeriet skal ske i et samarbejde med Videnskabsministeriet eller en privat bygherre. Derpå vil der efter alt at dømme blive udskrevet en international arkitektkonkurrence.
– At vi har valgt en international projektkonkurrence, betyder, at det vil tage lidt længere tid end oprindeligt planlagt. Men da bygningen jo meget gerne skulle blive et vartegn eller ikon for Aarhus Universitet og Aarhus by, ja, så betyder 6-12 måneders længere planlægning ikke meget i det store regnestykke. Derfor investerer vi i de ekstra måneder, som sådan en konkurrence tager – velvidende, at det kan betyde, at de skal lægges til indvielsesdatoen i den sidste ende, siger Søren E. Frandsen.