Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Få styr på forretningen, inden du bruger alle timerne

De kalder det selv ”Væksthus 2.0”. En ny model i studentervæksthuset skal hjælpe de studerende, så de ikke bruger måneder og år på idéer uden forretningspotentiale.

Iværksætterstuderende skal ikke bruge tid på noget, der ikke kan bruges – og de har brug for hjælp til at vurdere, om deres idé er levedygtig. Det er groft sagt tanken bag den nye model for studentervæksthusets introduktionsforløb, fortæller projektleder Lone Stubdrup.
– Man hører da om program-mører, der sidder for sig selv og koder i måneder eller år, og så til sidst dukker op med et produkt, som ingen vil købe. Hvis man glemmer at være skarp på kundernes behov fra starten, så risikerer man at lave en masse arbejde forgæves. Derfor har vi forsøgt at designe ind i vores nye forløb, at produktets anvendelighed skal overvejes allerede fra dag ét, siger hun.

Kan godt få en ny idé

Studerende uden en virksomhedsidé eller med en meget vag forestilling tilbydes et 8-ugers Sandbox-forløb. I sandkassen får de studerende hjælp til at omdanne deres viden til værdi. Hvad de kan, som kan bruges til at udvikle en ydelse, som andre
efterspørger.  Sandbox kører én gang hvert semester, og her er der ingen venteliste.
Det behøver ikke være den samme virksomhedsidé, de studerende tager med ud af sandkassen, som de bragte med ind, og hvis man helt ender med at droppe sin idé, behøver det heller ikke være noget nederlag.
– Så har man bare fået undersøgt sin idé grundigt og undgået at lave en masse arbejde forgæves. Det er sådan, man skal se på det, siger Lone Stubdrup. 

Se mere på studentervaeksthus.au.dk