Hvad siger underviserne og de studerende

Hvordan er koncentrationsniveauet? Og hvad kan man gøre for at forbedre det? Univers har spurgt to ansatte og to studerende.

Illustrationer: Louise Thrane Jensen

Hvordan er din koncentration til forelæsninger?

Simon Overgaard,
Digital design, 2.semester

– For mig handler det om flere ting. Både tidspunktet, ugedagen, underviseren og undervisningen har betydning for, hvor længe jeg er i stand til at holde mig koncentreret. Ligger forelæsningen for eksempel sent mandag eftermiddag med en uinspirerende og halvtræt underviser og overfyldte PowerPoint-slides, er jeg næsten allerede stået af, før jeg har sat mig.

Hvordan er din koncentration til forelæsninger?

Line Vest,
Historie, 9. semester

– Det kommer helt an på, hvilken tid på dagen forelæsningen ligger. Især sidst på eftermiddagen og tidligt om morgenen er kritiske tidspunkter. Og når jeg så mister koncentrationen, står den på Facebook, tankevandring eller kryds og bolle med sidemanden. Jeg forlader dog aldrig lokalet, for jeg kan jo lige så godt få det bedste ud af det, når jeg alligevel er mødt.

Hvordan mærker du som underviser dine studerendes koncentrationsniveau under forelæsninger?

Sven-Erik Skaaning,
lektor ved Institut for Statskundskab

– Jeg kigger løbende ud over forsamlingen for at se, hvordan koncentrationsniveauet er. For eksempel ved jeg, det står skidt til, hvis notatnedskrivningen på tastaturerne forstummer, og de studerende begynder at tale med sidemanden. I sådanne tilfælde overvejer jeg en ekstra gang, hvor centralt det, jeg er ved at sige, er. Hvis ikke det er synderligt centralt, skifter jeg hurtigt slide og kommer videre. Dynamik skærper koncentrationen.

Steen Uttrup Pedersen,
lektor ved Kemisk Institut

–  Jeg ser især på, hvorvidt de studerendes blikke generelt er rettet mod mig eller mod sidemanden og vinduet. Det sidste er især tilfældet, når jeg berører stof, der ikke er direkte eksamensrelevant, eller når vi rammer de sidste 20 minutter af en sen eftermiddagsforelæsning. Jeg forsøger dog at undgå dette ved at aktivere de studerende med opgaver eller gruppearbejde – og ved at bruge tavlen i stedet for PowerPoint-show.