Universitetshistoriske skatte i Nobelparken

Under Nobelparken ligger Universitetshistorisk Udvalgs hovedarkiv: et skatkammer af historiske ting og sager fra universitetets liv.

Foto: Roar Lava Paaske

Blandt andet ligger her den formentlig ældst bevarede notesbog fra en studerende anno 1931, grammofonplader med talerne fra indvielsen af universitetets første bygning i 1933, en symaskine fra 1930’erne, der har været brugt til reparation af professorkitler og gardiner, universitetets første pengekasse og omfattende samlinger af billeder, avisudklip og personarkiver.
Universitetshistorisk Udvalgs sekretær Palle Lykke viser her et bombestyr frem, som stammer fra Royal Air Forces bombardement af Gestapos hovedkvarter i parkkollegierne den 31. oktober 1944. Han fortæller, at Gestapo havde smidt kollegianerne ud af kollegiebygningerne året før og selv var rykket ind. Herfra var de godt i gang med at optrevle hele den østjyske modstandsbevægelse, og derfor måtte deres arkiv destrueres. Store dele af universitetet blev lagt i ruiner ved bombardementet – hvilket utallige fotos i arkivet også kan bevidne.
Bombestyret blev fundet af den 7-årige Steffen Dahl, søn af Thorsten Dahl, engelskprofessor på universitetet. Drengen havde været oppe at lege i ruinerne, skønt han ikke måtte.
Vil du vide mere om universitetets historie, så besøg au.dk/uhu

Søger i dybet ...

Universitetet har travlt med at finde "dybere sammenhænge" i overensstemmelse med mottoet "Søger i dybet den faste grund", men hvad er der egentlig dernede? UNIvers har været på eventyr i kældrenes dyb.