Århundredets Festival sætter spot på 1700-tallet

Tag med en tur tilbage til de store opdagelsesrejsendes tid, hvor videnskabsmænd opmålte verden og dissekerede kroppen. Hvor enevælden herskede, købmænd tjente formuer på slavehandel, og europæiske oplysningsideer blev diskuteret i private saloner. Folkeuniversitetet i Aarhus er initiativtager til Århundredets Festival, der i marts 2012 sætter spot på 1700-tallet med alt fra erotiske saloner, forskerdebatter, historiske talkshows og 1001 nats eventyr. Festivalen præsenteres af Folkeuniversitetet i tæt samarbejde med Aarhus Universitet og en lang række lokale og regionale kulturinstitutioner.

1700-tallet: Opdagelse, pøbel og pudderparykker. 9-18. marts 2012

Historien som forvandlingskugle

For mange er historien forbundet med noget fjernt og støvet. Men historien er en forvandlingskugle, der ændrer sig alt afhængigt af det blik, vi kaster på den, og af, hvad vi vil med den. Århundredets Festivals ambition er at gøre historien spændende og nærværende ved at vise, hvordan vi kan bruge den til at sætte nutiden i perspektiv. Hvordan kan 1700-tallets diskussioner om menneskerettigheder, demokrati, ytringsfrihed og dannelse eksempelvis bruges til at berige de diskussioner, der kendetegner samfundsdebatten i dag?

Sanser og intellekt

Historien skal ikke blot fortælles, den skal opleves. Hvor de fleste kulturformidlingsformer altid har appelleret til sanserne, til ørerne, næsen og kroppen, har Folkeuniversitetet altid appelleret mest til hjernen. Århundredets Festival opstår i krydsfeltet og lader forskningen møde kulturen på nye måder. Du kan derfor opleve forskere i alt fra sanselige saloner, sceniske forestillinger og sprudlende debatter.
På Aarhus Teater stiller forskere skarpt på erotik og seksualitet, når 1700-tallets frivole side afsløres i arrangementet ”1700-tallet under skørterne”. Aftenen krydres med skuespilleroplæsning af Fanny Hill og Casanova. På Kvindemuseet ser forskere på 1700-tallet og køn, når dørene åbnes til en ”Women Only”-aften. I museets Rådhussal er der salon og kloge ord, mens Akademiet for Historiske Frisurer sætter meterhøjt rokokohår i cafeen, og publikum nyder omvendt striptease og hører fortællinger om moden lag for lag.
I Musikhusets lille sal præsenterer Folkeuniversitetet et nyt formidlingshighlight ”Historiske Talkshows”. Her vækkes markante 1700-talspersonligheder til live i en moderne talkshowramme, hvor de interviewes om alt fra oplysningsidealer til slavehandel af en nutidig vært. I showet bringes forskere på scenen for at konfrontere den historiske hovedperson.

1700-tallet for gymnasier

Aarhus Universitetsforlag udgiver en tværfaglig undervisningsantologi om 1700-tallet til gymnasieklasser. 1700-tallet er kontrasternes århundrede, og den virkelighed afspejles i bogens komposition, der helt konkret kan læses fra to sider. Fra den ene side fortæller antologien om 1700-tallets lyse sider med emner som europæiske oplysningsideer, nydelse og erotik, naturvidenskab, dannelse og salonkultur, mens antologien fra den anden side fortæller om 1700-tallets mørke sider – om slavehandel, voldssamfund, enevældige diktatur og terror. Antologiens tematiske kapitler leder hen til konkrete arrangementer under Århundredets Festival og inviterer dermed gymnasieklasser til at være med i Århundredets Festival – både i og uden for undervisningslokalet.

Europæisk Kulturhovedstad 2017

Århundredets Festival er den første af tre festivaler, der skal sikre, at den kulturhistoriske bevidsthed er skarpsleben, når Aarhus i 2017 forventer at blive Europæisk Kulturhovedstad. Med start i 1700-tallet i 2012 går turen videre til 1800-tallet i 2014, og 1900-tallet i 2016.
Århundredets Festival vil skabe nye tværgående relationer mellem byens kultur- og forskningsinstitutioner. Dels ved at tilbyde en festivalramme, der gør det muligt for alle samarbejdsinstitutioner at profilere deres repertoire i en samlet, intens og tværfaglig historisk fortælling. Dels ved at præsentere et festivalprogram, der i nyt format formidler viden og nytænker kulturoplevelser.

Arrangementer til programmet

Folkeuniversitetet er festivalsekretariat for Århundredets Festival og står for at koordinere festivalens aktiviteter og planlægge spændende arrangementer. Har du gode ideer til programmet, viden, du ønsker at bringe i spil, eller forslag til forskere, der oplagt skal inviteres, er du meget velkommen til at kontakte festivalkoordinator Trine Bang på tb@fuau.dk.
Den 1. december er deadline for at få arrangementer med i det husstandsomdelte program, der trykkes i 200.000 eksemplarer. Læs mere på www.aarhundredetsfestival.dk.