Alumner med teater i blodet

Pudderparykker, store kjoler og dialoger fra 1700-tallet. En flok AU-alumner fra vidt forskellige fag mødes om passionen for klassisk teater i Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas.

Hver sommer optræder Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas i Den Gamle By. I juli 2012 kunne publikum opleve Holbergs komedie ”Erasmus Montanus”. Forestillingerne foregår i fri luft i Simonsens Have, og publikum kan medbringe madkurve. Fotos: Kasper Løftgaard
Tre aktive medlemmer af Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas fotograferet i Simonsens Have i Den Gamle By, som hvert år i juli danner rammen om deres sommerforestilling. Fra venstre Laurits Borberg, Marie Louise Tørring og Jérémy Auneau-Cognacq. Foto: Jesper Rais

Hvordan havner en franskfødt, matematisk forsker som løjtnant i Holbergs berømte komedie ”Erasmus Montanus”?
Jérémy Auneau-Cognacq underviser i matematik på Aarhus Universitet. Da han for et stykke tid siden flyttede, fik han nye naboer, som tilfældigvis også var ansatte på Aarhus Universitet – og som var aktive i Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas. De inviterede ham ind at se en forestilling. Noget tid efter spurgte naboen, om Jérémy ville være med til at gå til fodbold.
– Så sagde jeg, at jeg egentlig hellere ville spille skuespil i hans teatergruppe, siger Jérémy Auneau-Cognacq grinende.
Og sådan gik det til, at den matematiske forsker pludselig stod på scenen iført tyk sminke og paryk.
Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas består i meget vid udstrækning af studerende, ansatte og alumner fra Aarhus Universitet. Jérémy Auneau-Cognacq er ny i truppen. Marie Louise Tørring, der til daglig er adjunkt i antropologi og fungerer som teaterselskabets pressesekretær, har været med i flere år – og cand.mag. Laurits Borberg, der blandt andet er instruktør, har været med fra starten i 1999.

Fælles projekt giver energi

Teatergruppen mødes typisk en gang om ugen i forbindelse med opsætningerne, der strækker sig over to-tre måneder. Op til forestillinger øver de dog hver dag – hertil kommer øveweekender, møder og sociale arrangementer. Det lyder som noget, der godt kan tage pusten fra en fuldtidsarbejdende akademiker. Men faktisk giver engagementet i teatergruppen mere energi, forklarer Marie Louise Tørring.
– Det føles ikke som arbejde, det føles som fritid. Det er dejligt at kunne bruge sine evner til at skabe noget sammen i fællesskab. Det at arbejde con amore giver en helt særlig tilfredsstillelse, som ikke kan sammenlignes med lønarbejde, siger hun.
Laurits Borberg er enig.
– Det er en anden form for fællesskab og en anden form for venskab, man har, når man laver et produkt sammen. Samtidig er teaterselskabet en stor del af min identitet. Og selvom jeg lige nu ikke kan lægge så mange kræfter i det som tidligere, fordi jeg har to små børn og bor i Horsens, fylder det stadig rigtig meget i mit liv, siger han.

Holberg ER moderne

Passionen for teater er fællesnævneren for de mange forskellige alumner både på og bag ved scenen i teatergruppen. Nærmere betegnet passionen for klassisk teater. Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas er i opposition til den aktuelle trend i teaterlivet, der går ud på, at man skal ”oversætte” de klassiske teaterstykker til nutidens publikum.
– Vores pointe er, at Holberg ER moderne. Der er ikke behov for at lave en omtolkning, vise folk frem i kedeldragter og skrive dialogen om, så den er på nutidsdansk. Ved det mister man en stor del af den kulturarv, der ligger i det – samtidig mister man nuancerne og det komiske. Holberg er ikke svær at forstå, hvis man gør sig umage og leverer sproget rigtigt, siger Laurits Borberg.
Mange forskellige akademiske baggrunde er i spil, når alumnerne mødes i teaterselskabet. Og mange af alumnerne bruger deres faglighed direkte i teaterarbejdet.
– Jeg er en del af skræddergruppen, og her sidder der også folk fra historie og kunsthistorie. De kan for eksempel bidrage med viden om datidens tøj. Og litteraturhistorikere oversætter Euripides’ græske tragedier, siger Marie Louise Tørring, der understreger, at dørene i teaterselskabet er åbne for nye kræfter:
– Vi ved, der sidder folk rundt omkring med gode evner, der ligger ud over deres almindelige arbejde. Sådan er det ofte med akademikere. De kan godt spille på flere strenge.

Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas

Teaterselskabet Pulchra Semper Veritas har med base i Aarhus opført Holberg, Heiberg og Euripides siden 1999. Truppen består i meget vid udstrækning af studerende, ansatte og alumner fra Aarhus Universitet, der arbejder ulønnet og con amore. Pulchra Semper Veritas er latin og betyder ”Sandheden er altid smuk”. Dette motto henviser til klassicismens kunstsyn. For informationer om kommende forestillinger, se www.teaterselskabet.dk.

Kunne du tænke dig at være med – enten på eller bag scenen – så kontakt Laurits Borberg
(lauritsborberg@gmail.com) for at høre nærmere.