Alumner sætter ansigt på uddannelserne

Som noget nyt har AU taget alumner med på studiemesse. Og resultatet har været rigtig godt, fortæller koordinatoren.

Foto: Roar Lava Paaske

– Alumnerne er med som supplement til vores studentervejledere. Vejleder-ne holder oplæg om uddannelsernes indhold, mens alumnerne konkretiserer karrieremulighederne og sætter ansigt på forskellige uddannelser, siger Catalina Kjær, fuldmægtig i Information og Vejledning, AU Studieadministration.
Det er nyttigt både i forbindelse med de professionsrettede og de mere brede uddannelser.
– Ved de humanistiske uddannelser, hvor man ofte ikke uddanner sig til ét bestemt job, giver alumnen et helt konkret billede af, hvad man kan blive ved at tage netop den uddannelse, siger hun.

Få forventningerne tilpasset

Det samme gør sig gældende ved de mere professionsrettede uddannelser som medicin og jura, men her handler det i høj grad også om forventningsafstemning.
– De uddannelsessøgende kan godt have et galt billede af den uddannelse, de gerne vil ind på, men også af, hvad arbejdet som færdiguddannet indebærer. Alumnerne kan fortælle, hvad de laver i deres arbejde og dermed give et reelt billede af, hvad de uddannelsessøgende kan forvente sig, siger Catalina Kjær.
Indtil videre har blandt andet en advokat, en biolog og en BA i historie, der er ansat som fuldmægtig på AU, været med til studiemessen. Og på trods af, at det ikke helt er det antal, de skulle bruge til messen, er Catalina Kjær alligevel tilfreds med resultatet – både af tilbagemeldingerne og alumnernes rolle på messen.
– Der var overraskende mange, som meldte tilbage på vores forespørgsel, især når man tænker på, at det er ulønnet, og at folk skal tage fri fra arbejde for at deltage. Vi regner helt sikkert med at bruge alumner i sådan en sammenhæng igen, siger hun.

GIV TILBAGE!

Som alumne er du en af Aarhus Universitets vigtigste ambassadører, og i de kommende numre af AUgustus sætter vi fokus på, hvordan du kan hjælpe AU med at blive endnu bedre og endnu stærkere – for eksempel ved ligesom Nanna Maria Rask at hjælpe med rekrutteringen af nye studerende. Du kan læse mere om, hvordan du kan gøre en forskel, på www.gerda.au.dk under ”Giv tilbage”.