AU skaber undervisning i Vietnam

Slut med terperi og autoritær undervisning. Undervisningsministeriet i Vietnam ønsker at gøre undervisningen i Vietnam mere interessant og inspirerende for eleverne, og de har vendt blikket mod Skandinavien og Danmark, hvor skole-eleverne er glade for at gå i skole og bliver gode til at arbejde selvstændigt.

Dr. Tran Thi Kim Thuan, Vietnam Institute for Educational Science, VNIES, og Jens Rasmussen samarbejder om at skabe bedre undervisning i den vietnamesiske grundskole. Foto: Jutland Press

Jens Rasmussen, professor i pædagogisk sociologi på Aarhus Universitet, er kraftigt involveret i en gennemgribende modernisering af det vietnamesiske uddannelsessystem på det område, vi kalder folkeskolen. Hans rådgivning omfatter især udviklingen af nye læreplaner, som skal gøre den vietnamesiske undervisning mere attraktiv for eleverne. Hele projektet skal være klar i 2015.
– Der arbejdes hårdt på at få indført en mere inspirerende undervisning. Den skal være attraktiv for de vietnamesiske skoleelever, som er glade for at modtage undervisning. Skolen skal bevæge sig væk fra det mere autoritære uddannelsessystem, som de har nu. Det system, som Vietnam har, ligner det system, som vi havde i Danmark for 40 til 50 år siden. Vi er i gang med at udvikle systemet, så lærerne kan komme på kurser og være klar til at gennemføre en mere moderne undervisning i 2015, siger Jens Rasmussen og tilføjer, at der stadig er lang vej igen.

Glad for assistance fra AU

Det er Vietnam Institute for Educational Science, VNIES, i hovedstaden Hanoi, som gennemfører projektet, der har været i gang i to år. Projektet gennemføres i samarbejde med dr. Tran Thi Kim Thuan, der er chef for det internationale kontor. Hun siger:
– Jeg er meget glad for den assistance, vi får fra udlandet, specielt fra Jens Rasmussen på Aarhus Universitet. Der skal ske en udvikling i vores undervisningssystem, så vi i fremtiden kan være mere med i den rivende udvikling, der sker rundt om i verden.
Ud over regeringens aktive deltagelse i projektet deltager flere forskningsinstitutioner med udvikling af læreplaner. Jens Rasmussen er rådgiver og vejleder på hele området. Læreplanen tager et par år at lave, hvorefter den skal pilottestes. Sideløbende skal der laves undervisningsmateriale. Man skal drøfte bøgernes indhold, og lærerne skal igennem en del efteruddannelse.