Bedre behandling til børn og unge med angst

Aarhus Universitet får 4,5 millioner kroner fra TrygFonden til at hjælpe flere børn fri af en angstdiagnose. Angst er den hyppigste psykiske lidelse blandt børn og unge.

Alligevel er der ikke noget organiseret tilbud til denne gruppe, som ofte lider i stilhed. Det billede vil lektor i psykologi Mikael Thastum nu ændre.
– Vi ved fra udenlandske undersøgelser, at kognitiv adfærdsterapi har en god effekt på børn med angst. Ved den type terapi arbejder man med at få børnene til at vurdere angsttankerne realistisk og vil eksempelvis udsætte dem for de frygtede situationer. Op til 70-80 procent bliver efter et relativt kortvarigt forløb fri af diagnosen. Med TrygFondens midler får vi nu chancen for i Danmark at udvikle og dokumentere effekten af et familiebaseret kognitiv adfærdsmæssigt behandlingstilbud, siger han.