Brug din tid rigtigt

Illustration: Louise Thrane Jensen

Hun har dem dagligt i sin psykologpraksis. Mennesker, som føler, at hverdagens mange gøremål ramler sammen om ørene på dem, og som er blevet svimle af den evige balancegang mellem arbejde og privatliv. Psykolog Vivi Bach Pedersen er ph.d. fra Aarhus Universitet og er i dag selvstændig psykolog. Hendes ph.d.-afhandling handler om netop work-life-balance – Vivi Bach Pedersen lavede kvalitative undersøgelser af fem forskellige virksomheder, interviewede ledere og medarbejdere og bad dem lave tidsdagbøger. Konklusionen er blandt andet, at vi skal passe på med kun at opfatte tid som timer, minutter og sekunder. Tiden er ikke kun kvantitet, den er også kvalitet, siger hun.
»Der er kun 24 timer i døgnet, så på den måde har tiden selvfølgelig en kvantitet, men tid er også en container, som du kan putte noget forskelligt i, og det handler om at bruge tiden rigtigt.«
Vivi Bach Pedersen giver følgende gode råd, hvis du er ved at miste fodfæstet i din work-life-balance:

1. Søg indflydelse

Mine undersøgelser viser, at det ikke nødvendigvis er antallet af arbejdstimer, der vælter læsset. Du kan godt arbejde 70 timer om ugen og stadig have balance i dit liv – det afgørende er, at du selv har mulighed for at tilrettelægge din arbejdstid, så din hverdag hænger sammen.
Videnarbejdere har ofte gode muligheder for flekstid og for at arbejde hjemme, og det handler om at bruge disse muligheder. Mange mennesker har job uden særlig megen fleksibilitet, men man kan altid forsøge at få indflydelse, om det så bare er selv at placere sine feriedage eller aftale med sin chef, at man en gang imellem møder et kvarter senere om morgenen. Forskningen viser, at fleksibiliteten ikke kun gavner medarbejderne, den betaler sig også for virksomhederne.

2. Lyt til dig selv

Spørg dig selv, om du bruger din tid på en meningsfuld måde. Hvad er vigtigst for dig? Mærk, hvad du selv vil – og glem så de andres meninger og forventninger. Tag barsel som mand, selvom virksomhedskulturen måske ikke opfordrer til det. Meld dig ud af konkurrencen om at hente børn først. Og lad være med at spejle dig i de kolleger, der bliver hængende på arbejdspladsen sidst på eftermiddagen for at vise deres engagement. Husk, at det i sidste ende handler om det produkt, du leverer – ikke, hvor mange timer du bruger på det. Giv slip på normerne, og vov at stikke ud fra mængden, både på arbejdet og uden for arbejdstiden.

3. Den perfekte balance findes ikke

Erkend, at et konfliktfrit, harmonisk liv fuld af nydelse hver dag er en urealistisk tanke. Hver dag er en balanceakt, og man kan sagtens opleve at være i balance og ubalance på samme tid. Vi mennesker er ikke fejlfri, men vi kan lære af vores fejl, og på den måde kan ubalancerne gøre os klogere på os selv. Work-life-balancen skal håndteres hele tiden.