Dansk netværk udnævnt til Regional Centre of Expertise

Forskningsprogrammet for Miljø- og Sundhedspædagogik etablerede i 2010 et netværk om Uddannelse for Bæredygtig Udvikling. Netværket er i dag anerkendt som Regional Centre of Expertise af FN.

I 2010 fik Miljø- og Sundhedspædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole bevilget fem millioner kroner af Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling til at etablere og koordinere et dansk netværk for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling.
På et år er netværket vokset fra 14 til 29 partnere, og i januar i år opnåede netværket officiel anerkendelse af FN-organisationen United Nations University som Regional Centre of Expertise (RCE).
Netværket RCE Danmark er et forum for samarbejde mellem universiteter, professionshøjskoler, kommuner, NGO’er og virksomheder med henblik på videnudvikling og på at fremme læring i relation til spørgsmål om bæredygtighed og udvikling.
Hensigten er, at netværket vokser og skaber samarbejder på tværs af alle områder af uddannelse og folkeoplysning i Danmark.

Se mere på: www.rce-danmark.dk

Regional Centre of Expertise

Et RCE er et netværk af uddannelsesorganisationer, som leverer Uddannelse for Bæredygtig Udvikling til de lokale og regionale samfund.
Et netværk af foreløbigt 80 RCE’er på verdensplan udgør ”Global Learning Space for Sustainable Development”, som ønsker at nå målene i FN’s tiår for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling.