Dansk spilindustri i limbo

Et eksempel på en branche, hvor både viden, innovation og højtuddannet arbejdskraft er et must, er i det spirende danske miljø for produktion af computerspil. Men uden flere investeringer forsvinder succeserne, mener produceren bag spilhittet LIMBO.

– Der skal investeres noget mere, hvis spilbranchen i Danmark skal kunne hamle op med de store drenge. For eksempel er et land som Finland langt foran os på grund af en meget målrettet, udviklingsorienteret, økonomisk indsats. Det mener Mads Wibroe, der er kandidat i informationsvidenskab fra Aarhus Universitet og har 12 års erfaring fra computerspilsbranchen. Han er producer hos spilfirmaet Playdead, der står bag spillet LIMBO, som i 2010 var et stort hit til Xbox 360, og som siden er udkommet på både PlayStation 3 og pc.
Hvis fremtidens Danmark skal tjene penge på computerspil, skal der investeres langt mere ifølge Mads Wibroe. Blandt andet i form af målrettede investeringer og offentlig støtte.
– Det er jo med computerspil, som det er med alle andre kulturprodukter. Det er en hitdrevet industri, hvor du ikke kan sige på forhånd, hvilke film eller spil der slår igennem. Men det er i hvert fald helt sikkert, at intet slår igennem, hvis der ikke er penge til at producere noget, pointerer Mads Wibroe.

Manglende talentudvikling

I Danmark er vi gode til at uddanne kreative mennesker. Der er en lang række fagligheder, der egner sig til at arbejde inden for computerspilsbranchen, mener Mads Wibroe.
– Vi har helt klart et stort potentiale i form af virkelig veluddannede mennesker fra forskellige uddannelser i landet. Men det er svært for kandidaterne at komme i gang, når den er så lille. Der mangler i den grad programmer og initiativer til talentudvikling, siger han.
En undersøgelse fra Producentforeningen viste i 2010, at computerspilbrancen omsatte for 380 millioner kroner – eller halvt så meget som den danske filmbranche. Ifølge samme forening, der blandt andet organiserer de danske computerspilsproducenter, er der i dag 72 firmaer, der beskæftiger 552 medarbejdere. En lille branche giver meget lidt erfaringsudveksling, og det er svært at skabe en karriere i Danmark alene, når der ikke er nok firmaer.
– Hvis vi rigtig skal kunne konkurrere, skal branchen blive fire til fem gange så stor. Det er branchen dårligt positioneret til, som det er nu, men det er svært at spå om på den lange bane, siger Mads Wibroe.
– LIMBO er som udgangspunkt en enlig svale. Resultatet af designeren Arnt Jensens fantastiske ide, som ikke nødvendigvis er en ide, der er særlig for Danmark. Fremtidige succeser som den vil ikke kunne lade sig gøre, hvis der ikke bliver taget nogle risici og investeret nogle penge, konkluderer Mads Wibroe.