Depression: Mindfulness kan revolutionere behandling

Mindfulness-baseret kognitiv terapi forebygger tilbagefald ved tilbagevendende depression. Det viser ny forskning fra Aarhus Universitet.

Foto: Scanpix

Mindfulness-baseret kognitiv terapi er en effektiv måde at forebygge depression på. Det konkluderer ph.d.-studerende Jacob Piet og professor Esben Hougaard fra Aarhus Universitet i den første systematiske meta-analyse, som samler tidligere forskning om virkningen af mindfulness ved tilbagevendende depression.
Systematisk træning i mindfulness har vist sig at give gode resultater som forebyggelse for personer med tilbagevendende depression. For sådanne personer reducerer mindfulness-træning risikoen for tilbagefald med 34 procent. Tallet vokser til 43 procent for personer, der tidligere har været igennem tre eller flere depressive episoder. Det er mærkbare resultater, lyder det fra Jacob Piet.
– Resultaterne kan fremover forandre behandlingen. Lige nu anbefales de fleste patienter med mindst tre depressive episoder vedligeholdende antidepressiv medicin, som de kan ende med at være på resten af livet. Forskningen tyder på, at mindfulness-baseret kognitiv terapi kan være lige så effektiv til at forebygge nye depressive episoder, siger Jacob Piet.

Bevidst nærvær

Mindfulness er en særlig måde at være opmærksom på, der er kendetegnet ved bevidst observation af det, som foregår i nuet, uden fordømmelse. Når man er mindful, er man bevidst om strømmen af tanker, indtryk, følelser og impulser i det aktuelle øjeblik uden at dømme indholdet. Man opfatter tanken som blot en tanke, der ikke nødvendigvis er et gyldigt udtryk for virkeligheden. Mindfulness er en færdighed, der skal opøves og trænes intensivt for at virke som behandling.