Din præsentation skal fortælle en god historie

Mange alumner har stor appetit på at lære, hvordan man designer og opbygger en præsentation med PowerPoint eller Keynote. David Nikulin har indtil videre holdt fire fuldt bookede oplæg med titlen ”Død over bullets” for AU Alumni.

De fleste har sikkert siddet og kæmpet med at holde sig vågne, alt imens det ene PowerPoint-slide efter det andet sejlede forbi under endnu et oplæg på det jævne. Sådan behøver det ikke være. David Nikulin holder oplæg om den gode PowerPoint-præsentation. Det har indtil videre over 500 alumner nydt godt af. Foto: Søren Kjeldgaard

– Den gode historie er omdrejningspunktet i enhver god præsentation. Det handler om at have noget på hjerte og formidle det, så publikum bliver fanget af din fortælling. Det siger David Nikulin, der foreløbig har holdt fire alumne-arrangementer om præsentationsteknik og -design. Alle pladser til det første arrangement var booket i løbet af en halv dag, hvilket aldrig var sket tidligere i alumnearrangementernes historie. Interessen vidner om et stort behov hos færdiguddannede akademikere.
– Det er et værdifuldt værktøj, når man efter endt studie skal ud og præsentere sin viden på for eksempel en virksomhed, siger David Nikulin.

Havde kun lavet én

Da han forlod Aarhus Universitet i 2007 med en HA i datalogi og en cand.merc. i International Business, havde han i løbet af sin studietid kun lavet én enkelt PowerPoint-præsentation.
Han blev derefter ansat på et stort reklamebureau, hvor han blev bedt om at lave en præsentation for en kunde.
– Jeg vidste ikke ret meget om, hvordan man gjorde, så jeg gik på nettet for at søge informationer, og så greb interessen mig, fortæller David Nikulin.
Han gik grundigt til værks og supplerede netsøgningerne med indkøb af 30-40 bøger om design, filmmanuskript-skrivning, logisk struktur, og hvad der ellers er beslægtet med præsentationer.
Efterhånden begyndte kollegerne at spørge ham til råds, og det førte til, at han holdt et oplæg for kollegerne.

Interesse fra studiekammeraterne

Studiekammeraterne fra Aarhus Universitet begyndte også at interessere sig for Davids viden om emnet.
– Vi var enige om, at det var underligt, at man kan forlade studiet og gå ud og søge arbejde uden at have tilegnet sig den mest basale viden om præsentation, når det fylder så meget i arbejdslivet bagefter, fortæller David Nikulin.
Senere kom Davids spidskompetence også AU Alumni for øre, og det blev besluttet at holde det første arrangement med titlen ”Død over bullets”, som siden skulle gentage sig tre gange – med samlet flere end 500 deltagere.
Undervejs i forløbet oprettede David Nikulin også en blog om emnet. Men selv om præsentationerne udefra set nu fylder en del i hans univers, så beskriver han det selv som en hobby, som han plejer ved siden af sit egentlige arbejde – blot med stor grundighed.
– Jeg er nysgerrig af natur – og så er jeg jo akademiker, konstaterer David Nikulin, der ikke kunne tænke sig at gøre sin viden om præsentationer til en levevej.

Mest for sjov

– Jeg er dykket ned i det for sjov, og jeg tror, jeg ville blive sindssyg, hvis jeg skulle beskæftige mig fuldtids med at holde foredrag om emnet. Mit primære interessefelt er forretningsudvikling og innovation, siger David Nikulin, der for et år siden skiftede job og i dag arbejder for videnvirksomheden Innovation Lab, hvor han er projektleder med fokus på innovationsformidling og blandt andet holder foredrag om nye teknologier for virksomheder og organisationer. Her må han nu tage sin egen medicin, når han skal præsentere sin viden.
– Nogle gange kan det være nødvendigt at fokusere på strukturen og logikken og nedprioritere det lækre design, fordi tiden er for knap til at lave den perfekte præsentation, siger han.
I dag er David Nikulin ikke længere aktiv på sin blog om præsentationer, men det betyder ikke, at alumner må undvære hans indlæg ved fremtidige arrangementer. Han har nemlig flyttet fokus fra præsentationerne til ny teknologi og har foreløbig holdt to oplæg for AU Alumni med titlen ”New ways of working. Learn how technology will influence work in the future.”

Syv regler for udformning af slides

David Nikulin har syv tommelfingerregler i baghovedet, når han konstruerer slides til sine præsentationer:

1. Kun ét budskab per slide.
  2. Et slide skal være så simpelt, at publikum kan afkode det på 3-5 sekunder.
    (hellere mange simple slides end få overlæssede).
  3. Sørg for at teksten grafisk set holder kant.
  4. Kontrasten mellem tekst og baggrund skal være skarp.
  5. Skrifttypen  skal være velegnet til slideshow.
  6. Skriftstørrelsen skal være mindst 30 punkt.
  7. Brug billeder kreativt til at understøtte pointer.

Den gode præsentationsteknik

Der ligger en masse arbejde forud for konstruktionen af en PowerPoint- eller Keynote-præsentation.
David Nikulins proces ser således ud:

1.    Publikum: Undersøg, hvem de er, og hvad de skal vide.
2.    Struktur: Beslut dig for, hvordan din overordnede argumentation skal bygges op.
3.    Manus: Udbyg strukturskitsen med underpointer og indhold, så du har et egentligt manus.
4.    Storyboard: Find papir og blyant frem, og lav håndskitser af dine slides.
5.    Udførelse: Først nu kan du sætte dig til computeren og producere din præsentation.

Del dine spidskompetencer med andre alumner

Har du viden og erfaringer på områder, som kan interessere andre alumner og studerende, så gør ligesom David Nikulin og kontakt AU Alumni for at høre nærmere om mulighederne: aualumni@asb.dk

Flere inspirerende oplæg på vej

David holder endnu et ”Død over Bullets”-oplæg i 2013, og der vil også komme mange andre inspirerende oplæg for alumner. Hold øje med kalenderen på www.gerda.au.dk
– og aktiver din profil på Gerda, hvis du vil modtage invitationer direkte i din mailboks.