Folkeuniversitetet

Kig forskerne over skulderen, og kom med bag forskningens lukkede døre.

På Folkeuniversitetet åbner forskere døren til forskningens verden. Én af de forskere, du kan møde på Folkeuniversitetet, er professor i psykologi Lene Vase fra Aarhus Universitet, som forsker i katastrofetænkning og placeboeffekt.

Professor i psykologi ved Aarhus Universitet Lene Vase er dette efterår på forsiden af mere end 100.000 eksemplarer af Folkeuniversitetets programmer. Vi har spurgt Lene, hvad hun synes, fotoet kan sige om hendes forskningsområde.
»Fotoet tager udgangspunkt i min forskning om katastrofetænkning, som blandt andet handler om angsten for, at ens smerte bliver værre. Som de mange låse på døren illustrerer, kan man føle sig ekstremt fanget i sin katastrofetænkning. Og det, der så er vores opgave som forskere, er at finde frem til de mekanismer, der skal til for at dirke tankerne og følelserne op, så folk kan komme ud af den fastlåste situation og opdage, at der er lys på den anden side.
Ud over katastrofetænkning forsker jeg også i placeboeffekter. Og selvom det kan lyde som to vidt forskellige forskningsområder, tænker jeg faktisk tit på det som to sider af samme sag. Mens de negative tanker i katastrofetænkningen kan forværre ens tilstand, er essensen i placeboeffekter, at positive oplevelser af behandlingsforløb kan bidrage til et ekstra udbytte. Patienters oplevelse af en konkret behandling kan enten være en medspiller, som øger behandlingseffekten, eller en modspiller, der forhindrer behandlingen i at virke optimalt.
Forskning bidrager med interessant viden til os alle. Et større indblik i forskning i katastrofetænkning og placeboeffekt vil muliggøre, at vi både som samfund og enkeltpersoner kan blive bedre til at tilrettelægge behandlingsforløb, så patienter får det størst mulige udbytte.«

Kom bag lukkede døre og med ud i felten med Folkeuniversitetet

Hvert år præsenterer Folkeuniversitetet i Aarhus, Emdrup og Herning 900 forelæsningsrækker med 1.000 forskellige eksperter.  I 2012 bød Folkeuniversitetet mere end 60.000 deltagere velkommen.

I efteråret kan du blandt andet få viden om:
• Stjernehimlen på Ole Rømer-Observatoriet i Aarhus
• Feministisk filosofi på Kvindemuseet i Aarhus
• Aarhusgadenavne på Stadsarkivet i Aarhus
• Kunst på Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts
Museum i Herning
• Byplanlægning på cykel i København
• Kunst på museumstur på blandt andet
Statens Museum for Kunst i København
• Vikinger på Nationalmuseet i København
• Kierkegaards Tyskland på de nordiske ambassader
i Berlin