Forskere er også mennesker

Kom tættere på forskerne i hyggelige rammer. Sådan lyder overskriften, når Folkeuniversitetet holder ”Vidensbrunch på Café Hack”. AUgustus var med, da lektor i statskundskab Anne Mette Kjær sad i den varme stol.

Hvilket spørgsmål får du mest? Sådan lød et af de mange spørgsmål på Café Hack til lektor Anne Mette Kjær, der forsker i afrikansk politik og forvaltning. – Jeg bliver ofte spurgt, hvorfor vores udviklingsbistand ikke virker i Afrika. Det er svært at svare kort på, for hvilke parametre måler man på? Men grundlæggende mener jeg, at vores udviklingsbistand virker! Foto: Lars Kruse

Forskere. Vi kender deres faglighed, deres forskningsresultater og deres udtalelser i medierne. Men hvem er de egentlig? Og hvorfor har de kastet sig over lige præcis det fagområde, de har? Disse spørgsmål ønsker Folkeuniversitetet at besvare i foredragsrækken Vidensbrunch. Over en brunch på Café Hack i Aarhus kan publikum over 12 tirsdage møde 12 forskere fra Aarhus Universitet og blive klogere på forskerens fascination af sit fag – og på de nyeste opdagelser og undersøgelser inden for forskningsområdet.
AUgustus er med en tirsdag formiddag i slutningen af september. Regnen siler ned, og Store Torv er næsten mennesketom. Inde på Café Hack er der fuldt hus. Omkring 70 mennesker har taget plads ved en række langborde i det stemningsfulde lokale. Snakken går livligt, mens der skænkes kaffe og serveres brunch.
I et hjørne sidder formiddagens hovedperson: lektor i statskundskab Anne Mette Kjær, der forsker i afrikansk politik og forvaltning. Anne Mette Kjær glæder sig til at indtage scenen, som blot er en lille forhøjning midt i rummet, hvor hun skal tale med Sten Tiedemann, rektor for Folkeuniversitetet. Samtidig er hun spændt på spørgsmålene, der ikke kun vil omhandle hendes forskningsområde, men også hende selv.
– Det bliver lidt specielt. Som forskere er vi ikke vant til at tale om os selv på den måde. Men det er en god lejlighed til at tænke på, hvordan jeg egentlig kom ind i faget, siger hun.

På cykel fra Israel

Samtalen med Sten Tiedemann afslører, at det faktisk var lidt af et tilfælde, at Anne Mette Kjær begyndte at læse statskundskab og siden blev forsker med speciale i Afrika. Da hun var færdig med gymnasiet, vidste hun ikke, hvad hun ville læse. Det blev til fire sabbatår, hvor Anne Mette Kjær blandt andet var i kibbutz i Israel. Og cyklede hjem til Danmark igen.
– Der var flere tusinde kilometer, så det tog nogle måneder, siger hun.
– Jeg håber, I havde medvind, siger Sten Tiedemann, akkompagneret af latter fra publikum.
Sabbatårenes mange rejser sporede Anne Mette Kjær ind på hendes hovedinteresse: menneskers livsbetingelser. Da hun interesserede sig for Sydamerika, søgte hun i første omgang ind på spansk. Hendes snit var dog ikke højt nok, så hun kom i stedet ind på andenprioriteten statskundskab, der viste sig at være den helt rigtige hylde. Hun fik hurtigt interesse for udviklingsforskning, og specialet kom – igen ved et tilfælde – til at handle om Afrika. Her grundlagdes hendes lyst til at forske videre inden for området.

Afrika har flere sider

Anne Mette Kjær brænder tydeligvis for sit forskningsområde. Da samtalen bevæger sig over i danskernes opfattelse af Afrika, bliver hendes stemme lidt højere og ledsages af en ivrig gestik.
– Det er vigtigt for mig at fortælle, at der faktisk er meget, der fungerer i Afrika. Man kan ikke skære hele kontinentet over én kam, siger hun.
– Mange af de problemer, der findes i Afrika, skyldes de grænsedragninger, som de europæiske kolonimagter lavede i 1800-tallet, da de skulle dele kontinentet mellem sig. Der blev ikke taget hensyn til allerede eksisterende enheder, for eksempel kongedømmer, siger hun.
Sten Tiedemann sætter spørgetiden i gang, og et hav af hænder ryger i vejret. Publikum vil blandt meget andet gerne vide mere om den danske bistands betydning i Afrika og Kinas rolle på det store kontinent.

Mennesket bag forskeren

Det er første gang, Folkeuniversitetet laver en foredragsrække, hvor publikum også har mulighed for at se den mere personlige side af forskeren.
– Vi vil med foredragsrækken gerne vise mennesket bag forskeren. Det kan være med til at fjerne nogle af de barrierer, der nogle gange er om et universitet. Samtidig er et arrangement som dette en rigtig god mulighed for at få en dialog i gang med vores publikum, siger Sten Tiedemann.
Én af deltagerne, konsulent Peder G. Mortensen, er begejstret for foredragsrækken og har været til alle arrangementerne indtil videre.
– Det er et frisk pust rent fagligt. Men det er også fascinerende at møde de mere personlige sider af forskerne. Det er ikke så tit, man får mulighed for det.

Kandidat-alumner kan deltage ganske gratis i en af Folkeuniversitetets forelæsningsrækker hvert semester.
Læs mere på www.gerda.au.dk