Fra AU til Indien

Line Mark Rugholt har etableret sig med egen virksomhed og hele familien i Delhi, Indien. Hun rådgiver danske virksomheder i indisk kultur- og forretningsforståelse, og det skyldes hendes store baggrundsviden, sprog- og kulturforståelse om Indien, som hun fik på Aarhus Universitet.

AU-alumne Line Mark Rugholt har etableret sig med egen virksomhed og hele familien i Delhi, Indien.

Hun kommer storsmilende ned ad gaden i kvarteret Green Park – et grønt og indbydende kvarter i New Delhi, Indiens hovedstad, hvor der bor cirka 15 millioner mennesker. Byen får Aarhus til at minde om en landsby, og Delhi er en hektisk myretue døgnet rundt, hvor lyd, lugt, farver, mennesker, hunde, køer, biler, busser, knallerter og tuk-tuk’er bombarderer dine sanser uafladeligt. Her i Line Mark Rugholts kvarter er der en smule mere roligt, og frem for alt er der store grønne områder.
Hun og familien bor i en lejlighed med en kæmpe tagterrasse, hvor der er udsigt over kvarteret, og hvor Line Mark Rugholts og hendes mands to børn på tre og fem år leger. De går i skole med indiske og internationale børn, og sproget er engelsk. Hendes mand arbejder med it i en dansk virksomhed, der har outsourcet til Indien.

Udfordrende samarbejde

Sprog har altid haft Line Mark Rugholts store interesse, og det gjorde, at hun studerede indisk filologi fra 1997 til 2005 på Aarhus Universitet.
– Jeg valgte studiet, fordi jeg havde været i Nepal med mine forældre i gymnasiet. Jeg har altid godt kunnet lide sprog, og i min familie har der altid været stor interesse for andre kulturer, fortæller hun.
Sit firma, Culturewise, startede hun allerede i Danmark i 2007, inden hele familien flyttede til Indien i oktober 2010. Line Mark Rugholts enmandsfirma rådgiver danske virksomheder – både de helt store og de mindre – i at få det dansk-indiske samarbejde til at fungere i Indien. Det er nemlig ikke så ligetil.
– Indisk og dansk virksomhedskultur er vidt forskellig. Titler er vigtige her, og socialt er inderne mere åbne og inviterer folk hjem. For danskerne er det en øjenåbner, at vi skal være mere åbne. Inderne er ikke så direkte i sproget og slet ikke med det negative. Inderne undrer sig for eksempel over, at danskere går så tidligt hjem, og at man ikke kan få fat i dem, ”bare fordi det er aften eller weekend,” fortæller Line Mark Rugholt.

Når et ja ikke er et ja

Den største forskel er nok betydningen af et ja. I Danmark er et ja et ja uden gradbøjninger. Det er det ikke i Indien.
– Inderne bruger ordet ja på en anden måde, end vi danskere gør. Indere kan godt finde på at bruge ordet ja, selvom de ikke kan forstå et spørgsmål. Og nogle gange kan indere faktisk bruge ordet ja selv i en benægtende sætning. Derfor kan danskere til tider få oplevelsen af, at inderne lyver eller svarer ja til noget, de ikke ved. Og sådan gør vi jo ikke i Danmark. Dette forhold til ja og nej kan være frustrerende for danskere, fordi det gør det svært at få en klar kommunikation. Usikkerheden kan give megen irritation og koster tid og penge, pointerer hun.
Line Mark Rugholts bud på, hvad man kan gøre ved dette omfattende problem, er at spørge åbent og lade være med at stille ja/nej-spørgsmål.
– For eksempel kan man bruge hv-spørgsmål eller spørge: ”Er det sådan eller sådan?” for at få så megen information ud af folk som muligt. Fortæl også inderne, at det kan være svært for os at forstå, hvornår de bekræfter eller afviser, og sig til dem: ”Vi vil gerne høre det hele – også de dårlige historier.”

Ballast og bagage

Sprog og baggrundsviden er det, Line Mark Rugholt har fået med i bagagen fra studiet.
– Mange indere er imponeret over, at jeg taler hindi og kender sanskrit og deres myter. Samt sprog og historie, viden om kulturer, religion og meget mere. Det giver mig en fantastisk ballast, og jeg har en kæmpestor baggrundsviden, som er meget brugbar i det, jeg laver.
Hun går stadig til undervisning i hindi, og i det daglige blander hun engelsk og hindi, sådan som inderne også gør.
Hun siger, hendes studie har betydet meget for det, hun laver nu. Samtidig understreger hun, at det at starte egen virksomhed er meget vigtigt at inkludere i studiet.
– Jeg gik på eftermiddagskurser i entreprenørskab, mens jeg studerede. Det var gratis fire timers-kurser i markedsføring, forretningsideer, kommunikation, regnskab og meget mere. Jeg gik der i tre år, og for mig var det særdeles vigtigt. I dag er det en del af mange studier, og det er supergodt for de studerende.
Det ved Line Mark Rugholt, fordi hun stadig har kontakt til studiet og til Aarhus Universitet, hvor hun har undervist i hindi i to semestre.
– Flere studerende har besøgt mig, og blandt andet har to piger begyndt smykkeproduktion i Indien.

Produceret med tilskud fra Danidas Oplysningsbevilling.