Hæder til topforskere

En af Danmarks ældste og fornemste forskningspriser, Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris, blev i foråret 2011 uddelt til docent, dr.phil. Lise Hannestad fra Institut for Kultur og Samfund og professor, dr.scient. Flemming Besenbacher fra Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO). Begge har udmærket sig på allerhøjeste niveau og har i deres karrierer høstet stor national og international anerkendelse.

Lise Hannestad har i sin forskning været fascineret af de store kulturmøder. Blandt andet står hun bag banebrydende forskning i den kulturelle interaktion mellem den antikke
græske verden og Orientens kulturer.
Flemming Besenbacher grundlagde i 2002 iNANO, der i dag er et af verdens førende centre inden for forskning i nanoscience og nanoteknologi. Han har blandt andet siden begyndelsen af 1990’erne været en del af udviklingen og brugen af en særlig lille, kompakt og stabil udgave af det såkaldte ”Scanning tunnel-mikroskop”. Denne måde at konstruere mikroskopet på kendes i dag under navnet Aarhus-STM.

Ved samme lejlighed modtog syv talentfulde ph.d.-forskere Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris:

• Ph.d. Osman Skjold Kingo
  • Ph.d. Ole Green