Havbiolog giver sine erfaringer videre

Nanna Maria Rask er en af de alumner, der holdt oplæg på studiemessen ”Uddannelse Uden Grænser”. Det var en lærerig oplevelse - både for de kommende studerende og hende selv.

Foto: Privatfoto

Cand.scient. i biologi med dansk som bifag fra Aarhus Universitet plus en erhvervsdykkeruddannelse resulterede i en 20-årig ansættelse som havbiolog i det hedengangne Fyns Amt og nu senest en færdiggjort cand.mag. i kultur og formidling fra Syddansk Universitet. Nanna Maria Rask har været vidt omkring i uddannelsesverdenen og er godt rustet til at fortælle uddannelsessøgende unge om det, de står overfor. I januar i år delte hun ud af sine erfaringer på studiemessen ”Uddannelse Uden Grænser”.
– Mange unge synes, det er svært at vælge en uddannelse. Min rolle på mes   sen var at fungere som en strømpil, altså at vise de unge, hvad der kan komme ud af en akademisk
uddannelse, siger hun.

Den vigtige erfaringsdimension

Sammen med to vejledere fra biologistudiet skulle Nanna Maria Rask repræsentere faget og holde et oplæg om sit arbejde som biolog. Og kombinationen med en studerende og en færdiguddannet var rigtig god, mener hun.
– Jeg har jo prøvet det, så jeg kan fortælle om praktiske erfaringer fra mit eget arbejdsliv. På den måde fik de fremmødte både generel information om uddannelsen og en personliggørelse af den, siger hun.
Den del af deltagernes spørgsmål, der gik til Nanna Maria Rask, var meget rettet mod de helt praktiske ting ved hendes arbejde: hvor hårdt det var, hvad hun helt konkret sad og lavede og så videre.
– Det er et vigtigt perspektiv for de unge at få med, at de kan se, hvad de faktisk kan bruge uddannelsen til. Og jeg kunne så give dem et billede på en af de mange muligheder, man har som færdiguddannet biolog.

Netværk under og efter studiet

Nanna Maria Rask bor på Tåsinge, men da alumneforeningen sendte en forespørgsel efter foredragsholdere til studiemessen ud, syntes hun alligevel, hun ville tage sig tid til at være med.
– Det er let at se, hvad universitetet får ud af at have en god alumneforening: De får gode ambassadører rundt omkring i landet. Min biologiuddannelse på AU var en rigtig god uddannelse, og jeg vil gerne være med til at udbrede viden om både den og universitetet, forklarer hun.
Men et tæt samarbejde mellem alumner og deres gamle uddannelsessted har også betydning for alumnerne. Ifølge Nanna Maria Rask har man undervejs på studiet mulighed for at skabe nogle rigtig gode netværk, som man også kan trække på efterfølgende, og det bliver sat i system med alumneforeningerne. Så kontakten til ens gamle universitet er værd at bevare, mener hun.
– En offensiv og aktiv alumneforening kan også medvirke til, at man holder sig mere ajour med, hvad der sker på ens felt. Det var en anden ting, som gjorde det sjovt at være med på messen. Det var spændende at høre om, hvad der foregår på studiet nu, siger hun.