Humlebier på farten

Det er for første gang nogensinde lykkedes forskere fra Aarhus Universitet og Max-Planck Instituttet i Tyskland at montere en meget lille radiosender på en humlebi. Senderen kortlægger biernes flyveruter og afslører humlebiernes færden i naturen, ligesom forskerne kan se, hvilke planter humlebierne foretrækker at besøge.

Med små radiosendere på humlebier afslører forskere fra Aarhus Universitet, hvor humlebierne søger føde. Foto: Daniel Kissling

Humlebierne er blandt de vigtigste vilde bestøvere i Europa og Nordamerika, men der bliver færre og færre af dem. Det kan få alvorlige økonomiske følger, for tomater, frugttræer, kløvermarker og mange andre afgrøder er helt afhængige af et besøg af insekterne. Lærer vi humlebiernes flyve- og fødeønsker, kan man forhåbentlig vende tilbagegangen af humlebier.
De første resultater viser, at humlebierne flyver op til to og en halv kilometer fra deres rede. Bierne ender gentagne gange tilbage til bestemte grupper af blomster og træer i løbet af dagen. De følger gerne linjer i naturen som eksempelvis hegn, når de flyver.
Forskergruppen består blandt andet af biologerne Melanie Hagen og Daniel Kissling fra Aarhus Universitet.