I fodsporene på en alumne

AU’s karrierecenter har tidligere med stor succes sendt studerende ud til alumner i landets virksomheder. Nu kan endnu flere studerende komme med i Job Shadow-projektet og for en dag følge en alumne på arbejde.

Marie Louise Krowicki (t.h.) og Helle Hessel på Grundfos, hvor Marie Louise Krowicki gennem Job Shadow-projektet fulgte Helles arbejdsdag. Marie Louise Krowicki er nu i praktik på Grundfos. Foto: Lise Balsby

Som studerende kan det være svært at vide, hvad der præcist venter forude, når studiets sidste eksamen er overstået. Det vil Job Shadow-projektet råde bod på. Her får en studerende mulighed for at følge en alumne gennem en almindelig arbejdsdag. Målet med projektet er at give de unge en bedre fornemmelse for mulighederne på arbejdsmarkedet og samtidig skabe kontakt mellem virksomhederne og universitetsmiljøet.
– Virksomhederne ser også projektet som en mulighed for at få kontakt til en kommende praktikant, studentermedhjælper eller måske ligefrem en kommende medarbejder. De har en hel dag, hvor de kan se hinanden an, forklarer karrierekonsulent hos AU Career Trine Juhl Sørensen.

Fik mange spørgsmål besvaret

Marie Louise Krowicki læser kandidatuddannelsen Corporate Communication: en bred uddannelse, hvor det ifølge hende til tider kan være svært at se, hvad man egentlig kan tilbyde i den virkelige verden.
– Jeg havde ikke rigtig noget begreb om, hvad jeg kunne lave, når jeg var færdig med min uddannelse. Det var nok det, der fik mig til at tilmelde mig projektet, fortæller Marie Louise.
Marie Louise Krowicki kom i Job Shadow hos Marketing Project Manager Helle Hessel (cand.ling.merc. i spansk fra 2008) på Grundfos. Her fik hun en kort introduktion til arbejdet og en rundvisning og fulgte ellers med i møder og besvarelse af e-mails og telefonopkald.
– Jeg blev klogere på mig selv og mine karrieremål. Da jeg gik herfra, tænkte jeg ”Gud, hvor jeg håber, jeg kan få en praktikplads sådan et sted.” Jeg kunne godt se mig selv arbejde der. Det vidste jeg ikke, før jeg kom, forklarer Marie Louise Krowicki.

Godt udbytte for Grundfos

Helle Hessel blev inviteret til at deltage i Job Shadow-projektet gennem AU Alumni og tilbød sin hjælp til en studerende som Marie Louise Krowicki, fordi hun ville ønske, der havde været samme tilbud til hende. Nu, hvor hun er i arbejde, betyder tilbuddet, at hun får lov at reflektere over sin hverdag, synliggøre virksomheden samt hjælpe eventuelle kommende kolleger.
– Når man læser noget som kommunikation, der er lidt diffust, kan man godt blive lidt i tvivl om, hvad det er, man egentlig kan finde ud af. Det er rart at komme ud og se, hvad man kan blive, og når folk så spørger, hvad man kan blive, så ved man det ikke rigtig, medmindre man har været i praktik. Det var derfor, jeg valgte at være med i projektet, siger hun.
Målsætningen om, at både virksomhed og studerende skal få noget ud af dagen, blev i høj grad opfyldt, da Marie Louise Krowicki i skrivende stund er i praktik på Grundfos og desuden planlægger at skrive speciale samme sted.
– Vi fik en praktikant! Det var en god måde, hvorpå jeg kunne møde hende, se, hvem hun var, og så anbefale hende til vores Marketing Managers, fortæller Helle Hessel.

Stor tilfredshed

På karrierecenteret er man begejstrede for Job Shadow-projektet, som i år er det hidtil største.
– Tilfredsheden var vanvittig høj, både fra virksomhedernes og fra de studerendes side. Det var faktisk sådan, at 100 procent vil anbefale andre virksomheder og studerende at gøre det samme. Så vi fortsætter med projektet, siger Trine Juhl Sørensen.
Også AU Alumni er glade for det engagement, Helle Hessel og andre alumner har vist:
– Hele idéen med alumnearbejdet er at kunne bruge hinanden i forskellige sammenhænge, og derfor er vi begejstrede for opbakningen fra vores alumner, siger Alumni Relations Manager Corey Morris.

Har du lyst til at få en studerende i Job Shadow?

Job Shadow bliver gennemført hvert semester og er målrettet alle kandidatstuderende på School of Business and Social Sciences. Hvis du er interesseret i at lade en eller flere kandidatstuderende følge dig en dag på jobbet næste semester og hjælpe dem med at få indblik i potentielle karrieremuligheder, så send en mail til jobshadow@asb.dk – så kontakter vi dig for at aftale nærmere og giver besked, når tilmeldingen til næste Job Shadow begynder.

Læs mere om Job Shadow på j.mp/jobshadow