Livsstil påvirker forplantningen

For første gang nogensinde vil danske forskere via nettet undersøge sammenhængen mellem mænds livsstil og evnen til at få børn. Målet er at få 20.000 mænd og kvinder med i undersøgelsen SnartForældre.dk.

foto: scanpix

Op mod 20 procent af alle par oplever perioder med nedsat fertilitet, og i en fjerdedel af tilfældene ved man ikke hvorfor. Svarene kan meget vel ligge i livsstilen, for eksempel hvor meget man ryger, drikker eller motionerer. Klinisk Epidemiologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital har siden 2007 undersøgt sammenhængen mellem livsstil og frugtbarhed hos kvinder, der ønskede at blive gravide. Indtil videre har godt 6.000 kvinder deltaget i undersøgelsen. Nu udvides undersøgelsen til også at omfatte mænd, da man kun ved lidt om sammenhængen mellem mænds livsstil og deres evne til at få børn. Målet er at samle oplysninger fra yderligere 10.000 kvinder samt 10.000 mænd.
– Når vi vil dykke yderligere ned i sammenhængen mellem livsstil og graviditet, skyldes det blandt andet vores succes med den første undersøgelse. Deltagerne er bedre end forventet til at give os grundige oplysninger via nettet, og oplysningerne viser sig at være meget troværdige, siger seniorforsker Ellen M. Mikkelsen.

Læs mere på www.snartforældre.dk