Pris for at fremme hverdagens teknologi

Professor Christian Søndergaard Jensen har modtaget Villum Kann Rasmussens Årslegat på 2.500.000 kroner til teknisk og naturvidenskabelig forskning.

Foto: Lars Kruse/AU-foto

Professor Christian Søndergaard Jensen fra Datalogisk Institut på Aarhus Universitet står bag nyskabende forskning inden for databasemanagement og dataintensive systemer. Han er førende inden for effektiv lagring og søgning i relation til data, hvor position og tid indgår. Det har han nu modtaget Villum Kann Rasmussens Årslegat for.
Dataene bruges blandt andet i road-pricing, lokationsbaserede services og i intelligente transportsystemer som for eksempel GPS.
– Over de senere år har vi fået en helt ny infrastruktur i form af smartphones, bærbare computere og GPS’er, der i stigende grad konstant er forbundet til internettet. Vi har dem med os, når vi er på farten, og således kan man positionere alt og alle. Det betyder, at internettet er på vej til at få en geografisk dimension, og det giver endnu flere teknologiske muligheder, siger Christian Søndergaard Jensen.
Villum Kann Rasmussens Årslegat til Teknisk og Naturvidenskabelig Forskning tildeles hvert år en dansk forsker som en anerkendelse for en særlig værdifuld forskningsindsats.

Forskning til samfundsnytte

47-årige Christian Søndergaard Jensens forskning omfatter videreudvikling af de programmer, der anvendes til søgning i databaser. Han har medvirket i udvikling af nye metoder til indeksering af data, så avancerede søgninger kan udføres mere effektivt.
Samtidig er forskningen oftest rettet mod brugerne.
– Brugerne påvirker hele tiden den teknologiske udvikling. De søger på bestemte ord og steder, benytter bestemte ruter og giver på den måde feedback, så vi kan forbedre systemerne. Så jo flere brugere der er, jo bedre bliver systemerne. Det er en del af mit primære forskningsområde at se på meget store mængder af data, der forandres hurtigt både i tid og sted, siger Christian Søndergaard Jensen og lover, at der kommer til at ske meget mere på den front i de kommende år.