Skønsang – med en smule mandehørm

En gruppe mandlige alumner fra Aarhus Universitet mødes hver tirsdag aften for at synge. Og af og til drikke en enkelt øl.

Fotos: Roar Lava Paaske

Mørket er ved at sænke sig over Langelandsgades kasernebygning, hvor de sidste studerende er på vej hjem. Der er imidlertid også trafik den anden vej. Aarhus Studenter-Sangere har øveaften, og ind i bygningen går en række mænd, der tidligere har læst på Aarhus Universitet. Her er blandt andet en psykiater, en tandlæge, en biolog og en jura-professor. Samt en enkelt studerende.
Koret er efterhånden samlet. Der småsnakkes, grines, krammes. Så er der opvarmning, og ansigterne bliver pludselig koncentrerede. Som det første beder dirigent Mads Djernes mændene strække armene højt op i luften. Og sænke dem igen. ”Forestil jer, at I folder jer ud som en blomst,” siger dirigenten, mens arme bevæger sig langsomt nedad og omhyggeligt undgår at ramme hinanden.
Efter et par stemmegennemgange fylder ”Nu falmer skoven” rummet, så gåsehuden melder sin ankomst. På klaveret står en ramme dåseøl og venter på, at det bliver pause.

Kunst og ny energi

Peter Vinde er tandlæge i Løgstør og har været med i koret siden 1973. Sofaen kan være fristende efter en travl dag på klinikken, siger han. Alligevel sætter han sig bag rattet og kører den lange vej for at synge.
– Jeg får mere energi af at være med i koret. Man kan ganske enkelt ikke undvære det, når man har været med så længe, siger han.
Professor i jura Paul Krüger Andersen, der har sunget i koret siden 1964, supplerer:
– Når det lykkes, er det en forløsning. Det er kunst. Man føler sig som en del af en helhed, der bare fungerer.

Savner tilknytning til AU

Aarhus Studenter-Sangere har eksisteret siden 1930. Den største forskel på koret dengang og nu er ifølge Paul Krüger Andersen, at koret i begyndelsen var tættere knyttet til Aarhus Universitet og var selvskrevet til at synge til for eksempel årsfesten. Sådan er det desværre ikke længere.
– I dag er der mere konkurrence på markedet. Men vi arbejder på at genvinde positionen, siger han.
Et rent mandskor betyder først og fremmest en særlig klang, mener kormedlemmerne. Det betyder også et stærkt sammenhold og kammeratskab. Og en smule mandehørm af og til.
– Men aldrig når der er damer til stede, forsikrer Peter Vinde, mens latteren buldrer gennem lokalet, hvor pausen er ved at være slut.
Mændene sætter de tomme øldåser fra sig og finder nodehæfterne frem igen.

Aarhus Studenter-Sangere

Aarhus Studenter-Sangere er et mandskor stiftet af studerende på Aarhus Universitet i 1930. Koret synger blandt andet nordiske viser, kirkemusik fra middelalderen, amerikansk barbershop og swing. Koret, der består af 25 aktive sangere i alderen 30-70 år, øver hver tirsdag aften og afholder mellem fem og ti koncerter om året. Hvert andet år gennemfører koret desuden en koncertrejse til udlandet. Læs mere om Aarhus Studenter-Sangere på www.aarhusstudentersangere.dk. Er du interesseret i at være med i koret, kan du kontakte formand Jesper D. Johansen på tlf. 2971 8513 eller på mailadressen formanden@aarhusstudentersangere.dk